COPC
Notícies d'àmbit general, amb afectació a tot Catalunya

El COPC convoca la 'I Edició del Premi de Psicologia de l’Educació 2026'

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, mitjançant la Secció de Psicologia de l’Educació, ha obert la convocatòria de la primera edició del Premi de Psicologia de l’Educació 2026, una iniciativa que neix amb la voluntat de posar en valor, impulsar i donar visibilitat a les aportacions professionals, acadèmiques i científiques en aquest àmbit.

Aquest guardó busca posar en valor les aportacions que contribueixen al desenvolupament de la disciplina i al benestar educatiu i social. Està dirigit exclusivament als psicòlegs i psicòlogues col·legiats que siguin membres de la Secció de Psicologia de l’Educació del COPC.

📌 Tipus de treballs admesos

Els participants podran presentar treballs inèdits com:

-Recerca científica
-Assajos
-Pràctiques professionals
-Projectes d’emprenedoria
-Guies o materials d’interès educatiu

Els treballs hauran de tenir valor col·legial i/o social, i podran ser difosos a través de la revista PSIARA i altres canals del COPC.

📄 Presentació i requisits

Els treballs s’han d’enviar en format word o PDF a les adreces [email protected] i [email protected].
El jurat estarà format per membres de la Junta de la Secció de Psicologia de l’Educació: Olga Piazuelo Ferrer, Carme Civit Ruiz i Flavio Castiglione Méndez. El veredicte es farà públic abans del 31 de gener de 2026.

🏆 Premis


1r premi: 1.000 €
2n premi: 500 €
3r premi: 300 €

A més, cada premi tindrà dret a accedir gratuïtament (fins a un màxim de 200 € de cost) a cursos, jornades o tallers organitzats per la Junta de la Secció de Psicologia de l’Educació.

El període de presentació dels treballs és del 23 d’octubre de 2025 al 9 de gener de 2026. Consulta aquí les bases completes i participa-hi!

Notícies destacades Secció de Psicologia de l’Educació
El COPC participa en la presentació del nou Servei d’Atenció i Suport a les Persones Afectades pel Terrorisme (SASPAT)

Divendres 24 d'octubre, el Departament d’Interior va presentar el Servei d’Atenció i Suport a les Persones Afectades pel Terrorisme (SASPAT), un nou recurs de la Generalitat de Catalunya que neix amb l'objectiu de garantir una atenció integral i personalitzada a les víctimes d'atemptats terroristes, tot reconeixent la realitat complexa i prolongada dels processos de recuperació que normalment aquestes persones han d'afrontar.

Així, per primera vegada, Catalunya comptarà amb una oficina de víctimes del terrorisme que donarà suport psicològic a aquestes víctimes, donat que l'equip comptarà amb una psicòloga, una jurista i una administrativa que dependran directament de la Conselleria d’Interior i Seguretat Pública.


Un projecte amb gran presència de la psicologia

La presentació del projecte, que es va celebrar a la sala d’actes del Departament d’Interior, va comptar amb la participació de professionals de la seguretat, la justícia, el món associatiu i, per descomptat, amb professionals de la psicologia, com Sara Bosch, experta en terrorisme i trauma i expresidenta de la Unitat d’Atenció i Valoració a Afectats per Terrorisme (UAVAT). En aquest acte la van acopanyar Elisa Micciola, experta en terrorisme i comissionada de Desenvolupament de la Junta de Govern del COPC, així com Alba Alfageme, cap del Gabinet de Seguretat i Polítiques Transversals, i Mireia Caselles, dues de les psicòlogues  de la Conselleria d’Interior que han ajudat a donar forma al projecte.

“L’atenció psicològica a les víctimes del terrorisme ha de ser immediata, sostinguda en el temps i adaptada a cada persona. No podem limitar-nos a una resposta d’emergència; cal un acompanyament continu que reconegui l’impacte profund i sovint invisible del trauma.”

"Cal que les administracions no dubtin sistemàticament de les víctimes psicològiques i que aquestes rebin el mateix reconeixement i accés als seus drets que qualsevol altra víctima." 

"El patiment psicològic no pot quedar fora dels registres ni dels circuits de suport. L’Administració ha de garantir un acompanyament i una atenció reals i coordinats, que evitin una victimització secundària.” - Sara Bosch

"És importantíssim i una gran notícia que una oficina pública com el SASPAT reculli el relleu que fins ara havia assumit el teixit associatiu, especialment la UAVAT, en la millora de l’atenció psicològica a les víctimes del terrorisme" - Elisa Micciola

"SASPAT és una gran aposta per consolidar una resposta institucional estable i especialitzada a Catalunya."
"Volem que les víctimes de terrorisme no se sentin perdudes en aquest laberint institucional." - Alba Alfageme


[Premeu la imatge per veure el vídeo de presentació].

La presentació també ha comptat amb intervencions de persones expertes en la matèria, com el catedràtic Manuel Torres o la periodista Anna Teixidor. I ha estat clos per la consellera Núria Parlon:

"SASPAT es concep com una finestreta única d’atenció, amb suport administratiu i psicològic, per oferir acompanyament i reparació a les víctimes. És una tasca compartida amb altres departaments per garantir una resposta transversal i coordinada.”

“La clau és escoltar-les, entendre les seves necessitats i acompanyar-les per trobar la millor resposta.”

“Complementa i reforça la feina que ja fan els Mossos d’Esquadra i el Departament de Justícia, oferint un acompanyament únic, assessorant i donant suport a les víctimes que necessiten reparació institucional. Aquesta és la seva raó de ser, la seva pedra angular”. - Núria Parlon

Obertura el 2026


El nou servei començarà a funcionar els primers mesos de 2026, i donarà continuïtat a la tasca que va impulsar la Unitat d’Atenció i Valoració a Afectats per Terrorisme (UAVAT). L’objectiu és continuar amb l’atenció de les persones afectades per atemptats a Catalunya dels últims anys que encara necessiten el suport institucional que els correspon.

Amb la participació del COPC, aquest acte reforça la importància del paper de la psicologia en la reparació, el reconeixement i la dignitat de les víctimes.


Institucional
El COPC i l’Associació Catalana per la Infància Maltractada (ACIM) impulsen una formació clau contra el maltractament i l'abús sexual infantil i juvenil gràcies al conveni específic de col·laboració entre les dues entitats

Gràcies al conveni específic de col·laboració signat entre el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i l’Associació Catalana per la Infància Maltractada (ACIM), s’impulsa una nova acció formativa centrada en la prevenció i abordatge del maltractament i abús sexual infantil i juvenil. Aquesta aliança reforça el compromís d’ambdues entitats amb la protecció dels drets dels infants i adolescents, i amb la capacitació dels professionals que treballen en aquest àmbit.

La formació, titulada Formació en prevenció, detecció, atenció i seguiment del maltractament i abús sexual infantojuvenil, és exclusiu per a persones col·legiades i precol·legiades. El taller se celebrarà el pròxim 14 de novembre de 2025 a les 10 h, presencialment a la seu central del COPC (Carrer Rocafort, 129, Barcelona).

La metodologia del taller combina 6 hores de teoria, pràctica i casos clínics, amb una orientació participativa, que inclou dinàmiques i exercicis pràctics per afavorir l’aprenentatge vivencial i l’intercanvi d’experiències entre els participants.

Des de l’ACIM, es treballa per fomentar la sensibilització social i la formació professional com a eines clau per prevenir, detectar i intervenir davant situacions de violència en la infància i adolescència. Aquesta formació està subvencionada pel Departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya, i té com a objectiu aportar als professionals eines pràctiques per prevenir situacions de risc, millorar l’acompanyament i garantir una atenció adequada.

Tens temps per inscriure-t’hi fins al 7 de novembre a les 8 h. Fes clic en
aquest enllaç per consultar el programa complet i formalitzar la inscripció.

Convenis
Inscriu-te al curs "El procés de dol: Teoria i pràctica per a l’acompanyament psicològic", que comença divendres 7 de novembre i ofereix un programa de 50 hores
Secció de Psicologia Clínica, de la Salut i Psicoteràpia
La UOC i el COPC signen un acord per facilitar l’accés a la formació universitària a tota la col·legiació

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) han formalitzat un acord de col·laboració per facilitar l’accés dels col·legiats I col·legiades als estudis universitaris oficials i propis de la UOC.

Gràcies a aquesta iniciativa, els col·legiats i col·legiades del COPC podran matricular-se en una àmplia oferta formativa amb un ajut econòmic del 10% sobre el preu de la primera matrícula dels crèdits, aplicable durant tota la durada dels estudis fins a la seva superació. Aquest descompte no s’aplicarà a segones o successives matrícules d’un mateix crèdit.

Els estudis universitaris propis inclosos en l’acord són:

-Màsters de formació permanent
-Diplomes d’especialització i d’expert
-Programes d’especialització
-Cursos de curta durada i actualització
-Cursos d’idiomes
-Cursos d’accés a la universitat per a majors de 25 i 45 anys

Pel que fa als estudis oficials d’educació superior, s’hi inclouen:

-Programes de formació professional
-Programes de grau
-Màsters universitaris
-Programes de doctorat

Queden exclosos aquells programes oficials o propis organitzats conjuntament amb altres universitats en què la UOC no sigui la universitat coordinadora.

La matrícula s’haurà de formalitzar dins dels terminis i procediments establerts per la UOC. Els col·legats i col·legiades hauran d’identificar-se com a membres del COPC. Aquest acord reforça el compromís compartit de la UOC i el COPC amb la formació contínua i l’impuls professional dels psicòlegs i psicòlogues de Catalunya.

Convenis Notícies destacades
Un estudi del COPC Girona confirma que el 90% dels docents constata problemes emocionals derivats de la docència

La Delegació Territorial de Girona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), acaba de publicar l'"Estudi sobre el malestar docent entre els docents de secundària", un treball que té per objectiu identificar tant les principals causes del malestar docent a secundària com les propostes que, segons els mateixos docents, poden contribuir a millorar el seu benestar.

Les seves dades qualitatives i quantitatives es basen en un formulari amb preguntes obertes i tancades, al que han respost 818 docents majoritàriament de la demarcació de Girona. El document està signat pels psicòlegs Àngel Guirado Serrat, president de la Delegació de Girona del COPC, i Jordi Fernández Serra, coordinador del Grup de Treball Neurodiversitat i conducta en l'àmbit educatiu (Girona).


(Feu clic sobre la imatge per llegir l'ESTUDI COMPLET).


Algunes conclusions

  • El 90,6% del professorat constata l’existència de problemes emocionals derivats de la docència.

  • Un 82,2% pensa que no existeixen les iniciatives apropiades per a poder afrontar-los.

  • Entre els factors que més influeixen en el malestar està la gestió de la diversitat a l’aula i el desgast emocional, seguits dels problemes de conducta, disciplina i aprenentatge de l’alumnat i la càrrega lectiva.

  • Entre els factors que influeixen en el benestar, destaquen la bona organització del centre, el clima i la relació amb els companys i companyes, i disposar dels recursos didàctics necessaris.


Implicacions per a la pràctica psicològica i la política educativa

Guirado i Fernández destaquen molt especialment les següents implicacions que, a mitjà i llarg termini, suposarien una gran millora tant sobre la salut docent com sobre la qualitat i els resultats de l'educació:

  • Prevenció psicosocial: incorporar programes d’autocura i regulació emocional per a docents,
    supervisió i espais de suport entre iguals pautats per professionals de la psicologia (afavorir
    la salut mental).

  • Suport organitzatiu: reforçar la direcció i lideratge saludables, millorar protocols de derivació
    a serveis de salut mental laboral i establir indicadors de benestar en la gestió del centre.

  • Formació: desplegar formació específica acreditada en gestió d’estrès, conflictes i diversitat
    a l’aula (amb avaluació d’impacte).

  • Recursos: augmentar suports especialitzats (psicologia educativa, orientació, codocència) i
    temps de coordinació.

Els autors expressen que aquesta clara relació causal hauria de ser presa en especial consideració per estaments com el Departament d'Educació, de cara a fer passes cap a una implicació de la política educativa.


El comentari de l'expert


El Dr. Àngel Guirado, president de la Delegació Territorial de Girona del COPC, ha comentat els punts més importants que aquest estudi posa de manifest:

De vegades a les xarxes socials trobem comentaris de docents com "Estic cansat/ada", "Això no hi ha qui ho gestioni" o "Jo plegaria". Però són comentaris individuals dels que no podem extreure conclusions. Aquest estudi recull més de 800 opinions, el que conforma una mostra molt més representativa dels sentiments i pensaments compartits per aquests professionals. Aquest estudi posa en evidència el que pensa el professorat.

Això sí, cal apuntar és que gairebé 3 de cada 4 docents que han participat a l'estudi són dones, amb la qual cosa tenim un clar biaix femení, típic del col·lectiu no només a Girona, sinó a tot Catalunya. 
El que més està desgastant els i les docents és l'atenció a la complexa diversitat, davant la manca de recursos (baix nombre de docents, formació insuficient, manca de treballadors socials, d'un psicòleg/òloga sanitari/ària de referència...) que els obliga a "buscar-se la vida" de forma individual. I també davant la manca d'acompanyament de les famílies, que són cabdals, per exemple, pel que fa als problemes de disciplina, en són corresponsables, i haurien de treballar conjuntament amb el professorat, des d'una línia d'educació actualitzada però amb confiança en la labor docent, i no sobreprotegint els fills i filles. 
Més del 80% dels docents s'adonen de la manca de recursos que pateixen, de referents, de formació en autogestió, salutogènesi i autocura que hi ha per a fer front als seus problemes. I 2 de cada 3, aproximadament, solucionen o comenten els seus problemes amb altres col·legues o l'entorn familiar, però no van al psicòleg, no fan ús de cap recurs extern. 
És probable que la presència d'IA i de noves tecnologies pugui ajudar els i les docents a alliberar-se de tasques administratives i burocràtiques, que els permetria tenir temps per atendre la diversitat, i a tot l'alumnat amb temps i dedicació. Cal regular aquestes tecnologies, no prohibir-les. 
Ens agradaria que aquest crit d'alerta fos valorat pel Departament d'Educació, perquè a l'estudi apuntem algunes accions que es podrien dur a terme, ja que el benestar dels docents és clau per la qualitat educativa. En un moment on el sistema educatiu està qüestionat perquè els resultats dels estudiants (competències bàsiques, informe PISA) no és el més desitjable, és més important que mai tenir en compte el benestar docent, sense el qual no podem esperar bons resultats educatius. L'educació d'avui és la societat del demà.



Girona Secció de Psicologia de l’Educació
El film 'Traje y tupper' de José Ocaña, sobre els caps tòxics a la feina, guanya el Festival Psicurt

El Festival de Curtmetratges sobre Salut Mental, Psicurt, va atorgar els seus guardons el passat diumenge 12 d'octubre, en una cerimònia presentada pel periodista Ricard Lahoz a l'Antiga Audiència de Tarragona, que va comptar amb diferents autoritats i experts que van lliurar els premis als guanyadors i guanyadores.


El curt triomfador de la nit va ser Traje y tupper, del director José Ocaña, que va tractar el tema dels caps tòxics a la feina i els límits ètics a l'entorn laboral: fins a on arribaries per quedar bé amb el teu cap? I l'altre curt triomfador de la nit va ser Pálpito, de Marisa Crespo i Moisés Romera, sobre la intuïció, l'alcoholisme, els abusos i la submissió, que no només va guanyar el 2n Premi a Millor Curt de Ficció, sinó que també es va alçar l'estatueta com a Premi del Públic.


La llista completa de guanyadors va quedar de la següent manera:

SECCIÓ FICCIÓ

  • 1r Premi Psicurt al Millor Curtmetratge de Ficció: 1.200 € i estatueta - TRAJE Y TUPPER de José Ocaña. Va ser lliurat per Sandra Ramos, consellera de Cultura de Tarragona.

  • 2n Premi Psicurt al Millor Curtmetratge de Ficció: 800 € i estatueta - PÁLPITO de Marisa Crespo i Moisés Romera. Va ser lliurat per Luis Heredia, secretari de la Delegació Territorial de Tarragona del COPC.

  • 3r Premi Psicurt al Millor Curtmetratge de Ficció: 400 € i estatueta - 13 GATOS de David Gaspar. Va ser lliurat per Carme Calafat, vocal de la Junta de Govern del COPC. 

SECCIÓ DOCUMENTAL

  • 1r Premi Psicurt al millor Curtmetratge Documental: 1.200 € i estatueta - LA CONVERSACIÓN QUE NUNCA TUVIMOS de Cris Urgel. Va ser lliurat per Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüísitica de Reus i Josep Maria Alcañiz, psicòleg i membre del jurat del Psicurt.


SECCIÓ ANIMACIÓ

  • 1r Premi Psicurt al millor Curtmetratge d’Animació: 1200 € i estatueta - CAFUNÉ de Lorena Ares i Carlos Fernández de Vigo. Va ser lliurat per Pedro Solís, cineasta i membre del jurat del Psicurt.

SECCIÓ EDUCURT

Categoria destinada a estudiants d'Educació Secundària Obligatòria (E.S.O.), Batxillerat (Bat) i Cicles Formatius. Amb aquesta secció es pretén que els i les joves treballin temes socials que es puguin relacionar amb la salut mental i l'equilibri emocional. 

  • 1r Premi Educurt: 600 € i estatueta - EL PUEBLO NO ES PARA MÍ de l’IES Rodanas d’Épila, Saragossa. Va ser lliurat per Mònica Alabart, directora de Serveis Territorials a Tarragona. 

  • 2n Premi Educurt: 300 € i estatueta - L’AMOR QUE SOM de l’INS Antoni de Martí Franquès de Tarragona. Va ser lliurat per Anna Morros, vocal de la Delegació Territorial de Tarragona del COPC.

PREMI DEL PÚBLIC AL MILLOR CURTMETRATGE

  • 1r Premi: 500 € i estatueta - PÁLPITO de Marisa Crespo i Moisés Romera. Va ser lliurat per Josep Vilajoana, vocal del Consejo General de la Psicología de España. 


Tots els curtmetratges guanyadors han sigut escollits per un jurat format per 4 professionals de la psicologia i 4 professionals de l'audiovisual, seguint com a criteris la valoració de la seva qualitat artística i una manera intel·ligent, interessant i efectiva d'abordar la salut mental. Tots, a excepció del Premi del Públic, que va ser escollit únicament pels vots de la gent que va acudir divendres 10 i dissabte 11 a veure els curts a l'Antigua Audiència de Tarragona i el Teatre Bartrina de Reus.

Els organitzadors ja han anunciat que el festival celebrarà la seva XI edició el 2026, durant aproximadament les mateixes dates del mes d'octubre, per a coincidir com cada any amb la Setmana de la Salut Mental.


Vídeo: Així va ser el Psicurt 2025!

 

 
 
Comissió de Cultura Psicurt
Manifest del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya sobre la situació a Gaza

En aquests darrers dies, l’alto el foc, l’alliberament d’ostatges, l’inici de la retirada parcial de les tropes israelianes i l’entrada progressiva de l’ajuda humanitària ens donen un bri d’esperança i, amb cautela, ens animen a confiar que el cessament del llenguatge de les armes deixi pas al llenguatge de la reparació, de la justícia i de la dignitat.

Aquest inici d’un procés de pau no anul·la ni condona les atrocitats comeses. Des del COPC expressem el nostre profund rebuig i condemna davant del genocidi i de les greus violacions dels drets humans que s’han comès a Gaza, així com dels actes terroristes que van donar origen a aquest darrer capítol de dècades de conflictes bèl·lics i d’ignorància del dret internacional.

Des del COPC creiem que cap nació ni col·lectivitat té legitimitat per intentar anul·lar l’existència d’una altra; la violència, la imposició i la deshumanització mai han estat, ni seran, el camí cap a la pau.

La destrucció massiva, els bombardejos indiscriminats i la privació d’accés a recursos essencials han generat un patiment insostenible per a la població civil, especialment per a infants i persones vulnerables. Des de l’inici del conflicte, ja s’han registrat milers d’infants morts, ferits o traumatitzats. Segons informes de Save the Children, en quasi 23 mesos de guerra s’ha superat la xifra de 20.000 infants assassinats. Una dada que glaça la consciència i interpel·la el món perquè no giri la mirada ni resti en silenci.

Com a psicòlogues i psicòlegs, veiem les ferides més enllà de l’instant: la guerra insereix traumes que perduren i que marquen generacions. L’estrès posttraumàtic, els dols múltiples, l’ansietat, la depressió, la pèrdua de sentit i el trencament dels vincles comunitaris són només algunes de les cicatrius que aquest dolor col·lectiu deixa enrere. Sabem també que és possible reparar, recuperar i reconstruir, i que això significa molt de temps, acompanyament i compromís.

La reparació no és només alleujar el dolor: és restaurar la dignitat, reconèixer les víctimes, reconstruir els vincles comunitaris i obrir espais de confiança. És un procés que requereix memòria, justícia i suport per arribar a l’oportunitat d’una vida digna, sense temor ni opressió. És acostar-se al dolor perquè aquest no sigui etern, i algun dia es pugui recuperar la vida i establir les bases per a una convivència en pau entre els habitants de Palestina.

Aprofitem també per a manifestar la nostra preocupació i proximitat amb totes les persones afectades per altres conflictes bèl·lics arreu del món, que provoquen sofriment, desplaçament i pèrdua del sentit de comunitat. La nostra veu és una mateixa crida contra tota guerra, tota violència i tota vulneració dels drets humans, sigui on sigui.

Tanmateix, des del Col·legi reafirmem el nostre compromís amb una psicologia que posa la vida i la dignitat humana al centre, que denuncia qualsevol forma de violència o opressió, i que treballa per la reparació, la resiliència i la construcció d’una convivència basada en el respecte mutu i en la pau.

Institucional
15è Congrés Iberoamericà de Psicodrama i 39è Congrés Nacional de la AEP, del 16 al 19 d'octubre a Tarragona


Del 16 al 19 d’octubre de 2025, la ciutat de Tarragona acollirà una cita internacional de gran rellevància per a la comunitat psicodramàtica: el 15è Congrés Iberoamericà de Psicodrama i el 39è Congrés Nacional de la Asociación Española de Psicodrama (AEP).

Amb el lema “L’arquitectura de la trobada: grups que creen futur”, el congrés convida a reflexionar sobre el poder transformador dels grups en temps convulsos, des de la consciència, el coneixement, la creativitat i la espontaneïtat. Aquesta proposta s’inspira en les temàtiques dels congressos anteriors celebrats a l’Uruguai i al Brasil, i reivindica la sociatria moreniana com a via per construir esperança col·lectiva.

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) participarà institucionalment en aquest esdeveniment a través de la vicedegana Dolors Liria, que intervindrà en l’acte inaugural. La seva presència representa el compromís del COPC amb el desenvolupament de les diverses disciplines psicològiques i amb el foment de l’intercanvi cultural i metodològic entre professionals d’Iberoamèrica.

El congrés es desenvoluparà en tres modalitats: presencial, en línia i híbrida, per facilitar la participació de professionals d’arreu. A més, compta amb equips organitzadors formats per membres de diversos països iberoamericans, amb el suport de la Junta Directiva de l’AEP i l’esperit de col·laboració que caracteritza el Fòrum Iberoamericà de Psicodrama (FIP) des de 1997.

Si vols crear futur des del treball en grup i l’amor pel mètode psicodramàtic, inscriu-te al 15è Congrés Iberoamericà de Psicodrama i 39è Congrés Nacional de la AEP gràcies a la informació d'aquest enllaç del web.