Curs: Avaluació del trauma del desenvolupament i dissociació en població infantojuvenil. A càrrec de Sandra Baita
INFORMACIÓ IMPORTANT PER REALITZAR LA INSCRIPCIÓ
Si ets NOU usuari o usuària no col·legiat:- Primer, has de registrar-te mitjançant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció amb les dades d'accés creades en el registre.
Si ets persona col·legiada o usuari/ària ja registrat/ada:
- Primer, inicia sessió a la teva àrea privada clicant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció.
> Curs
> Online
> Formació
En aquest curs es presentaran i desenvoluparan els components fonamentals del procés d'avaluació de simptomatologia de trauma del desenvolupament i dissociativa, aportant lineamientos d'entrevista per a pares i cuidadors. Amb el suport d'exemples clínics, es presentaran també les principals eines que s'utilitzen per al rastreig de simptomatologia dissociativa en població infantojuvenil. Es treballarà també la inclusió de la psicoeducación i l'observació del comportament com a instrument de suport a l'avaluació. Es presentaran lineamientos per a diagnòstic diferencial amb altres quadres més usualment diagnosticats en aquesta població.
__________
En este curso se presentarán y desarrollarán los componentes fundamentales del proceso de evaluación de sintomatología de trauma del desarrollo y disociativa, aportando lineamientos de entrevista para padres y cuidadores. Con el apoyo de ejemplos clínicos, se presentarán también los principales instrumentos que se utilizan para el rastreo de sintomatología disociativa en población infanto-juvenil. Se trabajará también la inclusión de la psicoeducación y la observación del comportamiento como instrumento de apoyo a la evaluación. Se presentarán lineamientos para diagnóstico diferencial con otros cuadros más usualmente diagnosticados en esta población.
Aquest curs va adreçat a professionals de la psicologia i medicina.
_______
Este curso va dirigido a profesionales de la psicología y medicina.
Objectius Generals:
1) Informar sobre la simptomatologia específica que el professional de la psicologia ha d'avaluar en nens, nenes i adolescents que han viscut situacions de maltractaments.
2) Promoure el coneixement d'instruments i modalitats d'avaluació de simptomatologia de trauma del desenvolupament i dissociació en població infantojuvenil.
Objectius Específics:
1) Presentar la simptomatologia proposada per al diagnòstic de trauma del desenvolupament.
2) Presentar la simptomatologia proposada per a l'avaluació de la dissociació.
3) Promoure l'ús qualitatiu d'instruments de rastreig de símptomes a través de preguntes i observació del comportament en la sessió.
4) Informar sobre els modes en què la psicoeducación pot ser un element de suport de primera línia per a facilitar l'avaluació i crear aliança tant amb el nen com amb la familia.
________
Objetivos Generales:
1) Informar acerca de la sintomatología específica que un profesional de la psicologia debe evaluar en niños, niñas y adolescentes que han vivido situaciones de malos tratos.
2) Promover el conocimiento de instrumentos y modalidades de evaluación de sintomatología de trauma del desarrollo y disociativa en población infanto-juvenil.
Objetivos Específicos:
1) Presentar la sintomatología propuesta para el diagnóstico de trauma del desarrollo.
2) Presentar la sintomatología propuesta para la evaluación de disociación.
3) Promover el uso cualitativo de instrumentos de rastreo de síntomas a través de preguntas y observación del comportamiento en la sesión.
4) Informar acerca de los modos en que la psicoeducación puede ser un elemento de apoyo de primera línea para facilitar la evaluación y crear alianza tanto con el niño como con la familia.
Guia orientativa de preguntes per a avaluar amb pares i cuidadors la simptomatologia del trauma de desenvolupament segons àrees d'afectació
Instruments de rastreig de simptomatologia dissociativa per a nens, nenes i adolescents: abast i limitacions
Instruments de rastreig: l'avaluació qualitativa versus l'avaluació quantitativa.
Observació del comportament en sessió com a agregat de l'avaluació: particularitats de l'avaluació en nens menors de 5 anys
La psicoeducación com a element de suport a l'avaluació
Simptomatologia dissociativa: limitacions del DSM-V. Aportacions dels experts
Lineamientos per al diagnòstic diferencial
L'acte diagnòstic de condicions dissociatives en adolescents
________________
Guía orientativa de preguntas para evaluar con padres y cuidadores la sintomatología del trauma de desarrollo según áreas de afectación
Instrumentos de rastreo de sintomatología disociativa para niños, niñas y adolescentes: alcances y limitaciones
Instrumentos de rastreo: la evaluación cualitativa versus la evaluación cuantitativa.
Observación del comportamiento en sesión como agregado de la evaluación: particularidades de la evaluación en niños menores de 5 años
La psicoeducación como elemento de apoyo a la evaluación
Sintomatología disociativa: limitaciones del DSM-V. Aportes de los expertos
Lineamientos para el diagnóstico diferencial
El auto diagnóstico de condiciones disociativas en adolescentes
Sandra Baita. Psicòloga clínica, terapeuta i consultora EMDR. Graduada en la Universidad Nacional de Buenos Aires, va rebre formació de postgrau en Clínica de Nens (UNBA) i en Trauma Psicològic i Catàstrofes (Sociedad Argentina de Psicotrauma). Formadora de professionals de diferents àmbits (sanitaris, educatius, jurídics) en la temàtica del Maltractament Infantil, el trauma derivat del mateix i la dissociació. Autora dels llibres “Rompecabezas. Una guía introductoria al trauma y la disociación en la infancia”, “Eso NO me pasa a mí. Un viaje por un laberinto muy especial” i “Tratamiento del Trauma y la disociación en la infancia. En busca de la seguridad perdida” . És també autora i co-autora de capítols de llibres editats als Estats Units, el Regne Unit, Espanya i Itàlia. Professora del Màster en Psicoteràpia EMDR de la UNED i del Màster d'Intervenció especialitzada amb Famílies, Infantesa i Adolescència en contextos de risc i desprotecció, de la Universitat de València. Membre de la ISSTD (Sociedad Internacional de Estudios del Trauma i la Disociación) i de la ESTD (Sociedad Europea de Trauma y Disociación). Actualment membre del Consejo Directivo y del Comité de Educación d'aquesta última Societat.
______________
Sandra Baita. Psicóloga clínica, terapeuta y consultor EMDR. Graduada en la Universidad Nacional de Buenos Aires, recibió formación de posgrado en Clínica de Niños (UNBA) y en Trauma Psicológico y Catástrofes (Sociedad Argentina de Psicotrauma). Formadora de profesionales de distintos ámbitos (sanitarios, educativos, jurídicos) en la temática del Maltrato Infantil, el trauma derivado del mismo y la disociación. Autora de los libros “Rompecabezas. Una guía introductoria al trauma y la disociación en la infancia”, “Eso NO me pasa a mí. Un viaje por un laberinto muy especial”y “Tratamiento del Trauma y la disociación en la infancia. En busca de la seguridad perdida” . Es también autora y co-autora de capítulos de libros editados en Estados Unidos, Reino Unido, España e Italia. Profesora del Máster en Psicoterapia EMDR de la UNED y del Máster de Intervención especializada con Familias, Niñez y Adolescencia en contextos de riesgo y desprotección, de la Universidad de Valencia. Miembro de la ISSTD (Sociedad Internacional de Estudios del Trauma y la Disociación) y de la ESTD (Sociedad Europea de Trauma y Disociación). Actualmente miembro del Consejo Directivo y del Comité de Educación de esta última Sociedad.
Sessió 1
DATA
16 d’octubre de 2025
16:00h -
19:30h
DURADA
3 h 30 min
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 2
DATA
17 d’octubre de 2025
16:00h -
19:30h
DURADA
3 h 30 min
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 3
DATA
18 d’octubre de 2025
13:00h -
16:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Aquesta formació s'impartirà en la modalitat de seminari web.
L’assistent haurà de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet.