Notícies més recents
Si vas fer el primer nivell del taller de sushi, ara tens l’oportunitat d’adquirir coneixements més amplis d’aquest art de cuina japonesa. Reserva’t la data del 29 de novembre i apunta-t’hi.
Que encara no domines la tècnica de fer sushi i t’agradaria aprendre’n? Doncs aleshores el teu taller és el del dia 22 de novembre o 29 de novembre. Tots dos tenen un cost subvencionat de 5 € per persona. Només cal que truqueu al 977 214 102 o envieu un correu electrònic a [email protected]. Per poder participar en el segon nivell del taller de sushi, cal que abans s’hagi fet el primer.
Taller de sushi primer nivell 22 de novembre a les 10.30 h
Taller de sushi segon nivell 29 de novembre a les 10.30 h
Una altra de les propostes del Club d’Oci és la visita oleoturística a Riudecanyes. L’activitat consistirà en una visita al camp d’oliveres, posterior tast d’olis, visita al Centre d’Interpretació Fruits del Paisatge i obsequi d’una ampolla d’oli. Tindrà lloc el dia 8 de novembre a les 10 h i a les 12.15 h. És gratuïta per a les persones col·legiades i té un cost subvencionat de 3 € per als acompanyants. Us podeu inscriure trucant al 977 214 102 o enviant un correu electrònic a [email protected].
Visita oleoturística Riudecanyes 8 de novembre a les 10 h
Visita oleoturística Riudecanyes 8 de novembre a les 12.15 h
Us animem a participar en totes aquestes propostes!
La Delegació Territorial de Girona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), acaba de publicar l'"Estudi sobre el malestar docent entre els docents de secundària", un treball que té per objectiu identificar tant les principals causes del malestar docent a secundària com les propostes que, segons els mateixos docents, poden contribuir a millorar el seu benestar.
Les seves dades qualitatives i quantitatives es basen en un formulari amb preguntes obertes i tancades, al que han respost 818 docents majoritàriament de la demarcació de Girona. El document està signat pels psicòlegs Àngel Guirado Serrat, president de la Delegació de Girona del COPC, i Jordi Fernández Serra, coordinador del Grup de Treball Neurodiversitat i conducta en l'àmbit educatiu (Girona).
(Feu clic sobre la imatge per llegir l'ESTUDI COMPLET).
Algunes conclusions
El 90,6% del professorat constata l’existència de problemes emocionals derivats de la docència.
Un 82,2% pensa que no existeixen les iniciatives apropiades per a poder afrontar-los.
Entre els factors que més influeixen en el malestar està la gestió de la diversitat a l’aula i el desgast emocional, seguits dels problemes de conducta, disciplina i aprenentatge de l’alumnat i la càrrega lectiva.
Entre els factors que influeixen en el benestar, destaquen la bona organització del centre, el clima i la relació amb els companys i companyes, i disposar dels recursos didàctics necessaris.
Implicacions per a la pràctica psicològica i la política educativa
Guirado i Fernández destaquen molt especialment les següents implicacions que, a mitjà i llarg termini, suposarien una gran millora tant sobre la salut docent com sobre la qualitat i els resultats de l'educació:
Prevenció psicosocial: incorporar programes d’autocura i regulació emocional per a docents,
supervisió i espais de suport entre iguals pautats per professionals de la psicologia (afavorir
la salut mental).Suport organitzatiu: reforçar la direcció i lideratge saludables, millorar protocols de derivació
a serveis de salut mental laboral i establir indicadors de benestar en la gestió del centre.Formació: desplegar formació específica acreditada en gestió d’estrès, conflictes i diversitat
a l’aula (amb avaluació d’impacte).Recursos: augmentar suports especialitzats (psicologia educativa, orientació, codocència) i
temps de coordinació.
Els autors expressen que aquesta clara relació causal hauria de ser presa en especial consideració per estaments com el Departament d'Educació, de cara a fer passes cap a una implicació de la política educativa.
El comentari de l'expert

El Dr. Àngel Guirado, president de la Delegació Territorial de Girona del COPC, ha comentat els punts més importants que aquest estudi posa de manifest:
De vegades a les xarxes socials trobem comentaris de docents com "Estic cansat/ada", "Això no hi ha qui ho gestioni" o "Jo plegaria". Però són comentaris individuals dels que no podem extreure conclusions. Aquest estudi recull més de 800 opinions, el que conforma una mostra molt més representativa dels sentiments i pensaments compartits per aquests professionals. Aquest estudi posa en evidència el que pensa el professorat.
Això sí, cal apuntar és que gairebé 3 de cada 4 docents que han participat a l'estudi són dones, amb la qual cosa tenim un clar biaix femení, típic del col·lectiu no només a Girona, sinó a tot Catalunya.
El que més està desgastant els i les docents és l'atenció a la complexa diversitat, davant la manca de recursos (baix nombre de docents, formació insuficient, manca de treballadors socials, d'un psicòleg/òloga sanitari/ària de referència...) que els obliga a "buscar-se la vida" de forma individual. I també davant la manca d'acompanyament de les famílies, que són cabdals, per exemple, pel que fa als problemes de disciplina, en són corresponsables, i haurien de treballar conjuntament amb el professorat, des d'una línia d'educació actualitzada però amb confiança en la labor docent, i no sobreprotegint els fills i filles.
Més del 80% dels docents s'adonen de la manca de recursos que pateixen, de referents, de formació en autogestió, salutogènesi i autocura que hi ha per a fer front als seus problemes. I 2 de cada 3, aproximadament, solucionen o comenten els seus problemes amb altres col·legues o l'entorn familiar, però no van al psicòleg, no fan ús de cap recurs extern.
És probable que la presència d'IA i de noves tecnologies pugui ajudar els i les docents a alliberar-se de tasques administratives i burocràtiques, que els permetria tenir temps per atendre la diversitat, i a tot l'alumnat amb temps i dedicació. Cal regular aquestes tecnologies, no prohibir-les.
Ens agradaria que aquest crit d'alerta fos valorat pel Departament d'Educació, perquè a l'estudi apuntem algunes accions que es podrien dur a terme, ja que el benestar dels docents és clau per la qualitat educativa. En un moment on el sistema educatiu està qüestionat perquè els resultats dels estudiants (competències bàsiques, informe PISA) no és el més desitjable, és més important que mai tenir en compte el benestar docent, sense el qual no podem esperar bons resultats educatius. L'educació d'avui és la societat del demà.
El Palau de Congressos de Tarragona acollirà més d'un miler de joves i adolescents a la III Jornada DeBat a Bat. Parlem de les relacions i les habilitats socials. Aquest esdeveniment, com ja és habitual es vehicularà a través de 3 conferències.
Luis Muiño, psicoterapeuta i cofundador del pòdcast Entiende tu Mente, serà el primer ponent de la xerrada Empatia i escolta activa. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) estableix que les habilitats socials són aquelles aptituds necessàries per a tenir un comportament adequat positiu que li permet al subjecte enfrontar eficaçment les exigències i els reptes de la vida diària. Una forma de millorar les habilitats socials és tenir capacitat d’empatia i fer una escolta activa.
Els éssers humans som éssers socials i tenim la necessitat de viure en comunitat i sentir la pertinença de grup. Això genera que creem interaccions socials. A comunicació assertiva és una capacitat expressiva (verbal i no verbal) que emet una persona i que s’adequa a la situació, a la cultura i a l’interlocutor segons l'Organització Mundial de la Salut. La psicòloga sanitària i col·laboradora de pòdcasts de gran difusió com La Tarda de Catalunya Ràdio o la Primera Pedra de RAC1, Elena Puig hi aprofundirà d’una forma pràctica a la segona conferència.
Les persones necessitem i ens nodrim de vincles afectius i de relacions socials que han de ser sanes i equilibrades i això no sempre és senzill. El psicòleg Luis Vega en farà referència a la tercera conferència que posarà la cirereta a una Jornada en què les relacions i les habilitats socials seran les protagonistes.
Amb aquesta III Edició de la Jornada DeBat a Bat la Junta Rectora de la Delegació Territorial de Tarragona consolida la voluntat d’arribar a un públic jove i adolescent i donar-los eines per gestionar diferents aspectes del seu benestar emocional. El secretari de la Junta de la Delegació Territorial de Tarragona del Col·legi Oficial de Catalunya conclou que aquest tipus de jornades són més necessàries que mai i que la rapidesa amb què s’esgoten les places ofertes així ho ratifiquen.
La III Jornada DeBat a Bat. Parlem de les relacions i les habilitats socials, tindrà lloc el 5 de novembre de 09.00 a 13.30 h al Palau de Congressos de Tarragona. Les places presencials estan exhaurides, però qui ho desitgi encara es pot inscriure en línia de forma gratuïta en aquest enllaç.

Del 16 al 19 d’octubre de 2025, la ciutat de Tarragona acollirà una cita internacional de gran rellevància per a la comunitat psicodramàtica: el 15è Congrés Iberoamericà de Psicodrama i el 39è Congrés Nacional de la Asociación Española de Psicodrama (AEP).
Amb el lema “L’arquitectura de la trobada: grups que creen futur”, el congrés convida a reflexionar sobre el poder transformador dels grups en temps convulsos, des de la consciència, el coneixement, la creativitat i la espontaneïtat. Aquesta proposta s’inspira en les temàtiques dels congressos anteriors celebrats a l’Uruguai i al Brasil, i reivindica la sociatria moreniana com a via per construir esperança col·lectiva.
El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) participarà institucionalment en aquest esdeveniment a través de la vicedegana Dolors Liria, que intervindrà en l’acte inaugural. La seva presència representa el compromís del COPC amb el desenvolupament de les diverses disciplines psicològiques i amb el foment de l’intercanvi cultural i metodològic entre professionals d’Iberoamèrica.
El congrés es desenvoluparà en tres modalitats: presencial, en línia i híbrida, per facilitar la participació de professionals d’arreu. A més, compta amb equips organitzadors formats per membres de diversos països iberoamericans, amb el suport de la Junta Directiva de l’AEP i l’esperit de col·laboració que caracteritza el Fòrum Iberoamericà de Psicodrama (FIP) des de 1997.
Si vols crear futur des del treball en grup i l’amor pel mètode psicodramàtic, inscriu-te al 15è Congrés Iberoamericà de Psicodrama i 39è Congrés Nacional de la AEP gràcies a la informació d'aquest enllaç del web.
La desena edició del Psicurt, el festival de curtmetratges sobre salut mental de Tarragona i Reus, s’inaugura aquest dijous 9 d'octubre al Teatre Bartrina de Reus amb la projecció de la pel·lícula El 47 i amb la presència del director, Marcel Barrena, i una de les actrius protagonistes, Zoe Bonafonte.
Després de la recepció i el photocall previst per les 18.15 h, les següents autoritats donaran la benvinguda a l'acte:
Ana Bocio, subdirectora regional al Camp de Tarragona de l’Agència de Salut Pública de Catalunya
Sandra Guaita, alcaldessa de Reus
Sandra Ramos, consellera de Cultura i Festes de Tarragona
Guillermo Mattioli, degà del COPC
Projeccions de curtmetratges a concurs

A partir d'aquest tret inaugural, fins al 12 d’octubre, les ciutats de Tarragona i Reus acolliran la projecció dels 25 curtmetratges seleccionats d’entre els 383 treballs rebuts enguany. Les obres competiran en tres categories —ficció, documental i animació— pels premis a Millor Curtmetratge, així com pel Premi del Públic, que es decidirà mitjançant votació de les persones assistents a les sessions de divendres i dissabte.
Les propostes seleccionades s’han escollit per la seva qualitat artística i per la manera com aborden la salut mental. Tracten temes com el desig, el trauma, l’abandonament, la diversitat funcional, el perdó, l’obsessió, la sexualitat, la soledat, les addiccions, la pèrdua d’éssers estimats, l’esquizofrènia, l’addicció a les pantalles, l’eutanàsia, les relacions de dependència, el suïcidi i l’atenció psicològica.
Activitats paral·leles
A més de les projeccions, el festival ofereix una sèrie d’activitats paral·leles, també d’entrada lliure, que comptaran amb col·loquis amb creadors i professionals de la psicologia, oberts al públic.
“El PSICURT va néixer per parlar d’aquelles temàtiques que sovint es deixen sota l’estora, i per demostrar que l’art pot ajudar a posar-hi paraules i a compartir-les” – Jaume Descarrega, director tècnic del Psicurt
La Secció de la Psicologia de la Mobilitat i de la Seguretat del Col·legi obre les inscripcions del curs d’Avaluació de les condicions psicològiques per l’accés i promoció de policies locals, per avaluar condicions psicològiques per a la tinença i l’ús de l’arma de foc i per la millora del benestar emocional i relacional a les policies locals de Catalunya. Aquesta formació especialitzada començarà el pròxim 24 d’octubre de 2025 i està adreçada a professionals de la psicologia interessats en l’àmbit de la seguretat i la mobilitat.
Es durà a terme en format semipresencial i finalitzarà el 20 de desembre del mateix any. Amb un total de dotze sessions, la formació alternarà classes presencials i en línia, amb l’objectiu de facilitar una experiència d’aprenentatge pràctica i adaptada a les necessitats del contingut. Les sessions presencials tindran lloc a la seu central del COPC (C/Rocafort 129, Barcelona).
El curs està dissenyat per oferir els continguts bàsics necessaris per a l’avaluació de les condicions psicològiques requerides per a la tinença i l’ús d’armes de foc. A més, inclou una aproximació al procés de selecció i promoció de les policies locals, així com una introducció a les estratègies per millorar el benestar emocional i relacional dins dels cossos policials.
La metodologia semipresencial permetrà als participants combinar la flexibilitat de les sessions virtuals amb la riquesa de les activitats presencials. També inclourà la realització d'alguna tasca mitjançant la plataforma Moodle. Aquesta estructura busca garantir una formació integral i aplicada, que respongui als reptes actuals de la psicologia en l’àmbit de la seguretat pública.
Pots inscriure-t’hi fins al 22 d’octubre prement el següent enllaç.
La biblioteca recorda als seus usuaris i usuàries que, per tal de garantir un servei de préstec cal respectar les normes del servei de préstec per assegurar-ne el bon funcionament. Aquest servei, considerat un dels més preuats i ben valorats pels col·legiats i col·legiades, requereix la col·laboració activa de totes les persones implicades.
Puntualitat en les devolucions: Per garantir l’agilitat del servei, es demana puntualitat en la devolució dels materials prestats. El retard pot afectar altres persones que esperen accedir als documents i comporta sancions: dos dies d’exclusió per cada dia de retard, i fins a un any d’exclusió en cas de tres sancions acumulades.
Bon ús dels materials: La biblioteca també insisteix en la necessitat de cuidar els materials cedits. No està permès guixar, sobreescriure, desenquadernar ni fotocopiar cap document, ja que tots estan protegits per drets d’autoria. La conservació adequada garanteix que altres usuaris puguin gaudir dels recursos en bon estat.
Facilitats per a la devolució: Per facilitar el retorn dels documents, el COPC ofereix la possibilitat de fer la devolució a través d’una persona autoritzada o mitjançant un servei de missatgeria, en cas que no es pugui fer presencialment.
Per a qualsevol dubte o informació addicional, els usuaris poden adreçar-se al personal de la biblioteca o escriure a [email protected].
A més, ja pots consultar les novetats del mes d’octubre a Odilo, la biblioteca digital del COPC. Et recordem que cada préstec té un cost per al Col·legi, per això us animem a fer una lectura prèvia i valorar si us serà d’interès.
Novetats en format paper

XVIII Congresp de psicología de la actividad física y del deporte (FEPD) : XXIX Jornades de Psicologia de l'Activitat Física i de l'Esport (ACPE) : Barcelona, 13 a 15 de junio 2024 : libro de actas

Aprender a leer : nivel 2 : código alfabético : vocales y primeras consonantes [Método Diverlexia]
Silva, Carmen
Bubok, 2021

Com hem de parlar perquè els fills escoltin i escoltar perquè els fills parlin
Coe, Kimberly Ann; Faber, Adele.Mazlish, Elaine
Medici, 2013

Cuaderno de trabajo para el cambio de hábitos : cómo romper hábitos negativos e instalar hábitos positivos
Claiborn, James
Desclée De Brouwer, 2022

Terapia interfamiliar : el poder de los grupos familiares en contextos sociales, sanitarios y educativos


Tener los pies en la tierra : cómo superar los obstáculos en el tratamiento del trauma con el programa Finding Solid Ground

Manual para la preparación del examen PIR : psicológo interno residente
Casado Persona, Mónica; Clavijo Gamero, Rocío
MAD : 7 Editores, 2025

Soc un camaleó!: les altes capacitats intel·lectuals
Casellas, Mònica; Valera Sanz, Milagros; Vidal, Montserrat
Salvatella Editorial, 2018

Autoconocerse para acompañar al niño : la vinculación es la herramienta
Pont Plana, Laura
HakaBooks.com e-ditions, 2019

Intervención psicológica transdiagnóstica : tercera generación de los tratamientos psicológicos
Olivares Rodríguez, José
Pirámide, 2022

Psicología transpersonal para la vida cotidiana: Claves y recursos
Martínez Lozano, Enrique
Serendipity Serie Maior, 2020


Permiso para educar : Herramientas de crianza consciente para una familia feliz
El XV Congrés (Inter)Nacional de Psicologia Jurídica i Forense tindrà lloc a Barcelona, concretament en el Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra, del 23 al 25 d'octubre de 2025.
L'esdeveniment està organitzat per la Societat Espanyola de Psicologia Jurídica i Forense, que es va crear l’any 2006 amb els objectius generals de promoure la investigació científica i la difusió de coneixements al camp de la psicologia jurídica i forense. Densenvolupant aquests objectius, la SEPJF organitza la XVI edició del Congrés, un any més amb la col·laboració del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.
Els col·legiats i col·legiades del COPC tenen un descompte en el preu gràcies a la col·laboració del Col·legi en el Congrés com a enitat col·laboradora. El XV Congrés (Inter)Nacional de Psicologia Jurídica i Forense actualitza tota la informació sobre el programa, els participants i les inscripcions al seu lloc web, prem aquí per accedir-hi. Per a més informació, pots també pots enviar un correu electrònic a [email protected].
L’Escola de Psicoanàlisi de Barcelona (EPBCN) ha obert les inscripcions per al curs intensiu de Psicoanálisis: Historia, teoría y práctica, que tindrà lloc del 16 d’octubre al 13 de novembre de 2025. Amb una durada total de 7,5 hores lectives, la formació es realitzarà els dijous de 19 a 20.30 h, tant en modalitat presencial com en línia.
La formació ofereix una introducció sòlida al pensament psicoanalític, abordant els seus orígens històrics, els fonaments teòrics i les aplicacions clíniques actuals. El curs combina exposicions teòriques amb exemples clínics i una segona part participativa, on les persones assistents poden compartir reflexions i preguntes. També s’ofereixen recomanacions bibliogràfiques per aprofundir en cada tema.
Tots els col·legiats i col·legiades del COPC poden inscriure-s’hi amb un 25 % de descompte en la inscripció. Per a més informació i inscripcions, visita la pàgina web oficial del curs organitzat per l'Espacio Psicoanalítico de Barcelona.










Psicoterapia on line: recursos tecnológicos en la clínica psicológica
