Notícies més recents
Les biblioteques del COPC, com les oficines de la seu central i les delegacions territorials, tanquen uns dies durant l'agost. En concret, la biblioteca de la seu central tanca del 8 al 21 d'agost, inclosos, i les biblioteques de les delegacions territorials de l'1 al 31 d'agost.
Durant els dies de tancament no es podran retornar els préstecs de la biblioteca, per la qual cosa se sol·licita a tots els col·legiats i col·legiades que els retornin abans que la seva biblioteca tanqui per vacances. D'altra banda, si els préstecs no tenen llista d'espera i es poden renovar, cal fer-ho si la data de venciment coincideix amb els dies de tancament de la biblioteca d'on s'ha obtingut.
Paral·lelament, aquesta setmana, la biblioteca del COPC presenta 6 novetats en format electrònic i 6 novetats en format paper. Totes són al catàleg esperant la teva consulta i sol·licitud de préstec. Revisa-les i fes clic damunt les que més t'interessin.
Per últim cal destacar que el llibre Mamá... papá, ¿quién soy yo?: 100 soluciones prácticas para mejorar la relación con tus hijos y contigo mismo: ¡hijos sanos... de padres sanos! ha estat donat a la bliblioteca pel seu autor, Joan Garreta.
Llibres electrònics a Odilo Tk
1. Psicoterapia on line Recursos tecnológicos en la clínica psicológica
Gianmarco Manfrida
Ediciones Morata, 2021
3. El miedo al rechazo en la dependencia emocional Y en el trastorno límite de la personalidad
Jorge Castelló Blasco
Alianza Ensayo, 2019
4. El gran impacto de la formación online Investigación y buenas prácticas
Kathryn E. Linder
Narcea, 2020
Llibres en format paper
1. Mamá... papá, ¿quién soy yo? : 100 soluciones prácticas para mejorar la relación con tus hijos y contigo mismo : ¡hijos sanos... de padres sanos!
Garreta, Joan
2020
2. Hijos del sistema: servicios de protección de menores
Ramos Estévez, Rafael
Wanceulen Educación, 2020
3. Cómo afrontar una catástrofe: percepción de riesgo y factores psicosociales de la adaptación
Olivos Jara, Pablo,
Navarro Carrascal, Oscar,
Loureiro, Ana
Aragonés, Juan Ignacio.
Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2020
4. Neuropsicología de las emociones : un estudio actualizado y transversal
Orón Semper, José Víctor
Pirámide, 2019
5. Hacer de la neuroeducación el arte de enseñar: pensar y sentir para desarrollar las competencias clave
Caballero Wangüemert, María,
García Cabrera, María del Mar,
Llorent, Vicente J.,
Ediciones Pirámide, 2021
6. ConcentrAcción: mejora tu atención en un mundo hiperconectado
Ponce, Jean-Yves,
González Allegue, Iria
Oberon, 2021
La Delegació Territorial de Tarragona del COCP firma un nou acord de col·laboració, aquest cop, amb el Col·legi de Professionals de l'Activitat Física i de l'Esport de Catalunya (COPLEFC).
Ambdós col·legis professionals es comprometen a fomentar la lluita contra l'intrusisme, l'ocupabilitat i/o l'assoliment de competències professionals a través de conferències tècniques, activitats formatives, tallers, cursos, jornades conjuntes...
Eva Llatser, presidenta de la Delegació i Sergi Lou, delegat territorial de Tarragona del COPLEFC
El COPC i el COPLEFC volen crear sinergies que permetin entre d'altres, fer difusió de les activitats que organitzin qualsevol dels dos col·lectius i que puguin resultar de l'interès dels seus col·legiats amb els mitjans que tinguin disponibles.
Per part de la Delegació Territorial de Tarragona ha signat el conveni la presidenta, Eva Llatser i per part del COPLEFC, el delegat territorial de Tarragona, Sergi Lou.
La 21a i 22a edició del Mentoring+ ja busca mentors i mentores, persones compromeses amb el seu entorn i amb vocació d'ajudar als altres, disposades a fer xarxa i sumar coneixement per revertir en la situació de qui té dificultat per reintegrar-se al mercat laboral. El programa és un projecte de Barcelona Activa que té per objectiu facilitar la reactivació laboral de persones de 50 anys o més, mitjançant un acompanyament personalitzat.
Els requisits previs per participar-hi com a mentor o mentora són disposar de 10 hores mensuals (durant els 4 mesos de l'edició), vocació i motivació per ajudar els altres i ser una persona implicada en entitats socials i cíviques dels districtes on es resideix. No cal experiència prèvia en mentoratge.
Per tal d’informar i respondre totes les preguntes de possibles persones interessades a fer un mentoratge, s’ha programat una sessió informativa el proper 21 de juliol, a les 16 h, via teams. Si teniu interès a assistir a la sessió, o no ho podeu fer però teniu interès per compartir experiències i vivències que puguin ajudar a altres persones a trobar feina, podeu trucar o escriure a Carme Roselló, al 93 401 97 97 o al correu electrònic: [email protected]. Es respondran tots els correus facilitant l'enllaç a la sessió virtual a les persones que compleixin amb els requisits.
Al llarg de l’edició es facilita una formació prèvia en criteris, funcions i tècniques de mentoring. A més, les persones mentores compten amb sessions de coaching grupal amb la resta de mentores i mentors.
Per últim, anualment té lloc la Convenció de la xarxa de mentores i mentors del projecte Mentoring+ per a la reactivació laboral amb l’objectiu de posar en valor la seva tasca i compartir experiències i aprenentatges. És una trobada molt especial per a totes les persones implicades en el projecte.
Els mentores i mentors:
Actuen com a factor motivacional i de proximitat, proporcionant a les persones informació i recursos d’utilitat
Fan una tasca d’enfortiment emocional, de motivació, per ajudar a trencar la campana d’aïllament en què estan immerses algunes persones que porten temps aturades
Fomenten la perseverança dels i les participants perquè puguin posar en marxa una recerca de feina més proactiva
Contribueixen a crear una ciutat més humana, de les persones, on veïns i veïnes s’impliquen perquè altres ciutadans i ciutadanes estiguin millor a Barcelona.
Tota la informació sobre el programa està disponible en aquest full adjunt.
El COPC posa a disposició de totes les persones col·legiades el programa d'activitats formatives de l'últim quadrimestre de l'any.
En el document de proposta d'activitats es poden consultar totes les activitats programades per les seccions i el Departament de Formació per als mesos de setembre a desembre de 2022.
Les activitats programades ofereixen diferents opcions tant de format (cursos, tallers, jornades, conferències...) com de modalitat (en línia o híbrida). Gràcies a l'exitosa implementació del format en línia o híbrid iniciat durant la pandèmia, les formacions del COPC són més accessibles per a les diferents persones col·legiades afavorint la participació i la formació continuada per a l'exercici de la professió.
El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya espera que les formacions que desenvolupa el Programa d’activitats formatives del COPC de setembre a desembre de 2022 siguin del vostre interès.
El pròxim mes d’octubre, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya oferirà un curs per preparar les oposicions a les places d’orientació educativa del Departament d’Educació per la convocatòria de 2022-2023.
El curs, que tindrà un total de 60 hores de durada, pretén donar a conèixer i guiar en tot el procés d’oposició, i també, ser un aprenentatge per a la pràctica del dia a dia de l’orientador/a educatiu/va a través del coneixement de diferents aspectes com són la convocatòria i la gestió del seu procés, el nou currículum i l’avaluació a la secundària, els àmbits d’actuació de l’orientador/a educatiu/va, les seves tasques i funcions, entre altres punts que es treballaran durant el curs.
La Comissió de Formació del COPC va aprovar l’aplicació d’unes tarifes d’inscripció especials i inferiors a les tarifes estàndard amb la finalitat de reduir les possibles barreres d’accés a les persones que estan estudiant les oposicions i afavorir-ne l’ocupabilitat.
El curs s’inicia el dia 17 d’octubre. El termini de finalització d’inscripcions serà el dia 10 d’octubre.
Tota la informació dels cursos de preparació d’oposicions -calendari, programa, preu, ponents, etc.- la podeu consultar en aquest enllaç.
El Psicurt, Festival de Curtmetratges sobre Salut Mental organitzat pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i els Ajuntaments de Reus i Tarragona, que se celebrarà a les dues ciutats del 6 al 9 d'octubre de 2022, ha tancat el període d'inscripció de la setena edició amb un total de 347 obres inscrites, 325 a la Secció Oficial i 22 a la Secció Educurt. En la convocatòria anterior es van rebre 239 curts, per tant, enguany se n’han rebut 108 més.
Aquest èxit de convocatòria confirma la consolidació del Psicurt com un dels festivals temàtics, relacionats amb la salut mental, més importants de l'estat espanyol, no tan sols per la qualitat de les obres rebudes, sinó per la labor que el Psicurt realitza en els centres educatius que demanen participar en l'activitat complementària de projecció en els mateixos centres i debat posterior amb els alumnes sobre la temàtica de cadascun dels curtmetratges que poden veure.
Com en passades edicions, els curtmetratges que siguin triats pel jurat com a finalistes d’aquesta setena edició es projectaran al Teatre Bartrina de Reus i a l’Antiga Audiència de Tarragona. I l’entrada serà gratuïta.
Encara obertes les inscripcions per a l'Educurt Exprés
Fins al 30 de setembre de 2022, continua obert el període d'inscripció per a la secció Educurt Exprés, una categoria destinada a estudiants d’Educació Secundària Obligatòria (E.S.O.), Batxillerat (Bat), Cicles Formatius i Universitat. Poden participar-hi curtmetratges de ficció de producció en català i amb una durada màxima de 5 minuts, incloent-hi els crèdits. L’enregistrament es pot realitzar a Reus, Tarragona o a les dues ciutats durant el cap de setmana del festival, fent servir un element i unes localitzacions proposades per l’organització en el moment de l’inici del Concurs.
Per formalitzar la inscripció i optar als premis de 500 € per universitats i escoles de cinema i 500 € per ESO, BAT i Cicles formatius, només cal omplir aquest formulari.
La nit del 6 de juliol, el COPC va celebrar l’acte de presa de possessió de la seva nova Junta de Govern, encapçalada per Guillermo Mattioli Jacobs i que va sortir escollida per majoria absoluta (51,92% dels vots) el passat 2 de juny.
L’acte va comptar amb la presència de representants del Departament de Salut de la Generalitat, la Universitat de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, el Consejo General de la Psicología i les Seccions i els Grups de Treball, que van voler donar suport a la junta electa.
El primer a parlar va ser l’exdegà Josep Vilajoana, que va felicitar l’actual equip “pel seu tarannà i bona feina” i per la valentia d’haver introduït al COPC el vot telemàtic a les eleccions, a més de ressaltar el seu entusiasme i el clima laboral aconseguit, i aconsellar-los mantenir l’obertura de mires.
El degà Mattioli va començar el seu parlament agraint la presència administrativa a l’acte, i recordant que "Vam començar fa 4 anys amb 3 paraules-missió: transparència, descentralització i ocupabilitat. I ara esperem complir-ne 3 més: presència, prestigi i professió". També va reconèixer el bon moment de la psicologia i va agrair que la salut mental i el benestar emocional hagin passat a ser una prioritat de govern. I va dedicar uns minuts als actuals reptes que tenim al davant: canviar el context legal de la professió, aconseguir més especialistes i especialitats també fora de l’àmbit sanitari, un grau amb competències professionals i més presència al Sistema Nacional de Salut.
A continuació, es va projectar un vídeo on els actuals membres de la junta resumien les seves principals línies d’actuació previstes i que es pot veure seguint el següent enllaç.
Per últim, va prendre la paraula la vicedegana Dolors Liria, tot destacant la implicació i el compromís de la nova junta, i la seva vocació. Una vocació dirigida no només a les persones que atenen com a professionals, sinó també per fer avançar la psicologia. A més, va assegurar que la junta seguirà fent “la mateixa incidència política per tal que es destinin recursos, es prenguin decisions que afavoreixin la nostra professió i la salut mental de la ciutadania”. I per acabar va agrair la bona feina als quatre membres que van deixar la junta –Laia Rosich, Rafael Penadés, Connie Capdevila i Jaume Descarrega- “per les seves importants aportacions” i va donar la benvinguda a les noves incorporacions –Carme Calafat, Dimitra Doumpioti, Carol Palma i Ariadna Vilà-, “quatre excel·lents professionals” que aportaran “una perspectiva renovadora i fresca”.
Un cop fora de la sala d’actes, els presents van poder gaudir d’un còctel amb música en directe que va fer de teló de fons tant de l’esperada celebració com de fèrtils interaccions entre els presents.
[En aquest enllaç, es pot consultar la galeria d'imatges de la vetllada].
La biblioteca del COPC és rica en materials, formats, suports, diversitat i coneixement de psicologia. Alguns dels seus serveis són poc coneguts pels col·legiats i col·legiades i sovint són infrautilitzats malgrat la qualitat i facilitat d'accés. Un exemple de tipologia poc coneguda de material de la biblioteca del COPC és el conjunt de jocs terapèutics que ofereix en préstec.
Els jocs terapèutics són eines d’intervenció que ajuden a expressar emocions, actituds i comportaments específics, simulant situacions per a treballar de forma terapèutica diversos aspectes. En pots trobar els següents per treballar diversos àmbits, clica-hi per veure l’àmbit d’intervenció i reserva’ls!!
1. Adiós tristeza
2. Animales rabiosos
3. Árboles de la empatia
4. CEM (Creciendo en mindfulness)
5. Coletas y Verdi
6. El juego de la transformación
7. El bingo de las emociones
8. El juego de las habilidades sociales
9. El juego de las pistas
10. El juego sobre el acoso escolar
11. La baraja de las emociones
12. La baraja de los pensamientos
D'altra banda, aquesta setmana la biblioteca presenta 10 novetats, algunes molt relacionades amb la musicoteràpia o el Congrés Internacional de Psicologia Coaching que va organitzar el COPC.
Clica i reserva els títols que t'interessin:
1. Musicoterapia en medicina: aplicaciones prácticas
Martí Augé, Patricia.
Mercadal-Brotons, Melissa.
Editorial Médica JIMS, 2010
2. Musicoterapia durante la pandemia: miradas creativas
Torres, Esperanza; Campo, Patxi del,
AgrupArte Proyectos, 2021
3. Música, musicoterapia y discapacidad
Martí Augé, Patricia.
Mercadal-Brotons, Melissa
Editorial Médica JIMS, 2012
4. Las aulas abiertas especializadas destinadas al alumnado con TEA: una puerta hacia su inclusión
Guzmán, Antonio G.
Ediciones Pirámide, 2021
5. El Arte de la empatía: aprende del poder de tu sensibilidad
Garcia, Meritxell,
Amat Editorial,2019
6. Coaching psychology: constructivist approaches
Pavlović, Jelena
Routledge, 2021
7. Introduction to coaching psychology
O'Riordan, Siobhain,
Routledge, 2021
8. La picada de un mosquito
Araujo, Pedro Jorge
Díaz, Alynor,
Pedro Jorge Araujo, 2021
9. Familias competentes: por una convivencia confortable en casa
Costa, MiguelLópez Méndez, Ernesto,Paños Martín, Jesús,García-Vera, Maria Paz,Fausor de Castro, Rocio,
Pirámide, 2020
10. Guía para implementar el pensamiento crítico en el aula: el baile de los estorninos
Albertos Gómez, Daniel,
Pirámide, 2021