Formació Psicologia LGTBIQ+
INFORMACIÓ IMPORTANT PER REALITZAR LA INSCRIPCIÓ
Si ets NOU usuari o usuària no col·legiat:- Primer, has de registrar-te mitjançant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció amb les dades d'accés creades en el registre.
Si ets persona col·legiada o usuari/ària ja registrat/ada:
- Primer, inicia sessió a la teva àrea privada clicant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció.
Formació Psicologia LGTBIQ+
> Curs
> Semipresencial
> Secció Psicologia Clínica, de la Salut i la Psicoteràpia
> GT Psicologia LGTBIQ+
Formació de 90 hores impulsada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), orientada a l'adquisició de coneixements, habilitats i competències específiques per a l'acompanyament psicològic a persones del col·lectiu LGTBIQ+. A través de 18 sessions de 4 hores i activitats complementàries no presencials, es desenvoluparà un recorregut formatiu que proporcionarà un certificat d'aprofitament de la formació realitzada.
Informació addicional:
Les persones col·legiades que vulguin inscriure's tindran l'opció de poder fraccionar el pagament en 6 mensualitats.
Cal revisar la modalitat de cada una de les sessions a la pestanya anomenada "Sessions".
Activitat adreçada a professionals de la psicologia.
Adquirir una comprensió profunda i crítica de les realitats, necessitats i vulnerabilitats específiques de les persones LGTBIQ+. Desenvolupar eines pràctiques per oferir un acompanyament psicològic ètic i competent. Capacitar les persones participants per identificar, prevenir i intervenir davant situacions de discriminació, violència o estigma que afectin el col·lectiu. Promoure la reflexió sobre el posicionament professional i la responsabilitat social en l’àmbit de la salut mental i el benestar LGTBIQ+. Obtenir la capacitació oficial del COPC en psicologia LGTBIQ+, acreditant coneixements i competències per treballar amb aquest col·lectiu des d’una perspectiva inclusiva, crítica i transformadora.
La formació consta de 18 sessions, 9 d'elles en modalitat presencial i 9 en modalitat virtual de 4 hores de durada cadascuna, acompanyades d’una hora d’activitat complementària mitjançant la plataforma Moodle. El programa s'estructura segons el següent contingut:
Bloc 1. Marc contextual i fonaments teòrics. Aquest bloc ofereix una aproximació als aspectes socioculturals que travessen la psicologia LGTBIQ+, amb una atenció especial a les aportacions dels feminismes i les teories queer. Es proporcionaran les bases conceptuals per entendre la diversitat sexoafectiva i de gènere. També s’introduiran diferents models i enfocaments terapèutics per treballar des d’una perspectiva afirmativa i despatologitzadora.
Bloc 2. Cicles vitals i experiències específiques. En aquest bloc es treballaran les especificitats que poden emergir al llarg del cicle vital de les persones LGTBIQ+: infància i adolescència, etapa adulta i vellesa. Es vincularan les trajectòries vitals amb el context social i familiar, i s’analitzaran els factors de protecció i de risc en cada moment evolutiu.
Bloc 3. Identitats, pràctiques i contextos. Aquest bloc abordarà identitats i experiències diverses, com ara les persones trans* i no binàries, la vivència del desig, les addiccions i pràctiques com el chemsex, les dinàmiques afectives i sexuals, la vida en parella o la vivència de les alteritats. Es treballarà des d’una mirada contextualitzada, que entengui les pràctiques dins dels sistemes de significat i supervivència, més enllà d’una mirada normativa o moralitzadora.
Bloc 4. Pràctica professional, ètica i intervenció. Aquest darrer bloc se centrarà en els reptes de la pràctica professional des d’una perspectiva ètica i compromesa. També es treballaran eines per a una higiene professional adequada, així com qüestions vinculades a la psiquiatria, la medicalització i la necessitat de garantir un acompanyament respectuós i no patologitzador.
Aitzole Araneta. Sexòloga (educació, assessorament i consulta) per l’Institut de Ciències Sexològiques (Incisex) per la Universitat d’Alcalà de Henares. Màster en Estudis Interdisciplinaris de Gènere per la Universitat Autònoma de Madrid. Actualment és tècnica d’igualtat al Govern Basc. Va ser impulsora de la xarxa i coordinadora de la campanya “Stop Trans Pathologization”. Va formar part, com a experta, del Grup de treball sobre la Llei Trans estatal (2023). Va participar en la reforma de la Llei Integral de transexualitat del País Basc (2024). Durant 8 anys va formar part d’un grup de treball que ha consultat l’Organització Mundial de la Salut en el procés de revisió de la Classificació Estadística Internacional de Malalties i Problemes Relacionats amb la Salut (CIE-11) sobre transexualitat adulta, infantil i adolescent (2011-2018). Des de 2024 forma part de la Junta Directiva de l’Associació Estatal de Professionals de la Sexologia i manté col·laboracions continuades amb associacions de famílies de menors como Chrysallis, Arelas i Naizen. Docent en diversos màsters i programes universitaris. Conferenciant per a entitats i institucions locals, nacionals i internacionals. Autora d’articles en nombroses publicacions (actualment escriu per a Público). Ha dirigit el primer pòdcast sobre transexualitats íntegrament en eusquera “Transintonia” per a EITB (RadioTelevisió Basca). Ha estat consultora en obres de ficció sobre la qüestió com “20000 Especies de Abejas”.
Konstantinos Argyriou. Psicòleg (Universitat Nacional i Kapodistriana d’Atenes). Màster en Psicoanàlisi i Teoria de la Cultura (Universitat Complutense de Madrid). Àmplia formació en psicologia intercultural, desigualtats en salut, estudis crítics de traducció i epistemologia social. És professor ajudant doctor al Departament de Psicologia Social de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Rey Juan Carlos. Doctor en Estudis Interdisciplinaris de Gènere per la Universitat Autònoma de Madrid. Va desenvolupar la seva tesis doctoral al Departament CTS de l’Institut de Filosofia del CSIC entre 2018 i 2023, amb una ajuda de Formació de Professorat Universitari (FPU) del Ministeri d’Universitats. Com o part de la seva adscripció a l’IFS, ha realitzat estades d’investigació a la Universitat de Lancaster i a la Universitat Nacional i Kapodistriana d’Atenes. Ha participat en nombrosos congressos, projectes i grups de recerca i activitats de divulgació. Autor del llibre Los pánicos morales del género (Editorial Bellaterra).
Gastón Auguste. Psicòleg col·legiat i psicodramatista, amb màster en psicodrama per la Universitat de Barcelona i especialització en salut sexual i chemsex (Institut de Salut Carlos III). Des del 2015 treballa amb població LGTBIQ+ en contextos individuals, grupals i comunitaris, tant a nivell estatal com europeu. Coordina un espai terapèutic privat per a adults LGTBIQ+ i col·labora amb Serveis Clínics i la Subdirecció General de Drogodependències de l’Agència de Salut Pública de Catalunya. Ha estat coordinador de l’àrea psicològica de STOP ONG. És docent en formacions per a professionals sanitaris sobre consum, sexualitat, interseccionalitat i drets LGTBIQ+. Ha publicat diversos articles, alguns en col·laboració amb l’Hospital Clínic de Barcelona, sobre variables psicològiques del chemsex, psicoteràpia queer i psicodrama corporal. És creador del podcast Mariconsulta, dedicat a la salut mental LGTBIQ+, juntament amb Oriol Garcia i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. Combina intervenció clínica, acció comunitària i treball en xarxa.
Mercè Cartié. Responsable de l'Equip d'Assessorament Tècnic en l'Àmbit de Família, des de 2016. Vicepresidenta de la Comissió Deontològica del COPC des de novembre de 2024. Vocal del Comitè d'Infància i Adolescència del COPC (CIAC). Màster en Diagnòstic i Teràpies Psicològiques per la UB Medicina.Postgrau de Capacitació en Peritatge als Tribunals de Justícia (CREP).Màster en Psicopatologia Legal, Criminològica i Forense per la UIC. Experta en Neuropsicologia Forense per la UAM-ICSF.
Patri Catalán. Llicenciada en Psicologia per la UMHE. Psicòloga educativa en centre propi. Autora dels llibres Identidades No Binarias i Manual de Identidades Sexuales i coautora de «Drawing and critiquing ethical distinctions among diverse forms of genital modification: Commentary on Fusaschi» al International Journal of Impotence Research de la revista científica Nature.
Ismael Cerón. Psicòleg sanitari i psicoterapeuta. S'ha format en diferents postgraus des d'una perspectiva psicoanalítica per a atendre tant adults com a infància i a adolescència. També s'ha especialitzat en teràpia familiar sistèmica i en psicoteràpia queer gràcies al Màster d'Estudis LGTBIQ+ de la UCM. Ha treballat durant més de 15 anys en diversos dispositius de la xarxa d'atenció psicosocial pública. És autor del llibre "Psicoteràpia queer" (Bellaterra,2023). Actualment treballa en consulta privada i continua investigant en com queerizar la pràctica psicoterapèutica
Oriol García. Psicòleg i neuropsicopedagog especialitzat en salut mental i diversitats LGTBIQ+. Docent universitari. Coordina el grup de treball de psicologia LGTBIQ+ del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC). Codirigeix Mariconsulta, el pòdcast de psicologia queer. La seva pràctica en l'acompanyament a persones LGTBIQ+ es centre des d'una mirada crítica, comunitària i amb sensibilitat envers el trauma i les violències estructurals.
Jorge Néstor García. Llicenciadi en Medicina per la Universitat de València en 2012. Residència en medicina interna finalitzada a l’Hospital Vall d'Hebron el 2018. Formació sobre chemsex a la unitat especialitzada de 56 Dean Street (Londres). Treballa a la Unitat d’ITS i VIH Drassanes-Vall d'Hebron com a facultativi especialista i col·labora amb nombroses ONGs dedicades al chemsex a nivell nacional. Ha participat en associacions pels drets per a les persones LGTBIQ+ i persones amb VIH des dels 18 anys. Docent del curs d’abordatge de chemsex de l’ASPC. Coautori de la primera guia d’abordatge del chemsex del Ministeri de Sanitat d’Espanya. Coautori de les guies de profilaxis preexposició i postexposició davant el VIH de SEIMC-GESIDA. Revisori de l’última actualització de les guies d’ITS de SEIMC - GESIDA. Membri dels grups d’experts de chemsex de la ciutat de Barcelona, CESIDA, Agència de Salut Pública Catalunya i Ministeri de Sanitat. Persona no binària assignada home en néixer (pronoms ella, elli, ell). Ha participat al primer documental sobre chemsex realitzat per la comunitat (https://cesida.org/chemsex-el-documental/)
Antonio Gata. Psicòleg. Màster en Psicologia Clínica i de la Salut i Màster en Teràpies Contextuals (ISEP). Docent al Màster en Psicologia Clínica i Psicologia Afirmativa LGTBI+ a ISEP. Formador i tallerista en àmbits de salut mental, diversitat sexual i chemsex. Responsable del Servei d’Atenció a la Salut Mental i al Chemsex a BCN Checkpoint. Psicòleg col·laborador a la Clínica Galatea dins el programa PAIM. Conductor de grups terapèutics a ASSADEGAM per a persones amb ansietat i depressió. Experiència clínica, formativa i comunitària, treballa des d’un enfocament integrador i afirmatiu amb perspectiva de drets i diversitat. Membre del Grup de Treball de Chemsex de l’Agència de Salut Pública de Catalunya i del Grup de treball de Psicologia LGTBIQ+ del COPC.
María Victoria López. Psicòloga general sanitària, activista LGTBIQ* . Directora de centre privat que atén totes les tipologies de violències (violència de gènere, intragènere, familiar, institucional, etc.).
Mario Bruno Martínez. Màster en Sexologia per Incisex, Universitat d’Alcalà. Expert en Sexologia Avançada per Incisex, Universitad d’Alcalà. Docent a l’Escola Sexològica (Madrid) des de 2016. Docent al programa de monitors d’educació sexual de Gurenduz (Bilbao) des de 2015. Docent al programa d’educació sexual amb minories eròtiques de recolzament + (Madrid) 2023-2025. Director del programa d’educació sexual de la Fundació Eddy (Madrid) entre 2017 i 2024. Autor de papers sobre sexualitats no normatives en diferents revistes científiques i anuaris com AEN o AEPS.
Miquel Missé. Implicat en diverses línies de treball que van des de la investigació, la consultoria, la pedagogia i la comunicació amb l’objectiu de promoure una cultura crítica amb el gènere. Treballa com a consultor i formador independent assessorant institucions públiques en l’àmbit de les polítiques per a la diversitat sexual i de gènere. És professor a diversos estudis superiors de gènere i sexualitat. Col·labora com a investigador extern amb la línia d’estudis sobre interseccionalitat i diversitat sexual i de gènere de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Alhora, treballa com a comissari i assessor de continguts en múltiples projectes escènics i culturals. Ha publicat diferents treballs, com A la conquista del cuerpo equivocado (EGALES: 2018). El seu darrer llibre, escrit amb Noemi Parra, es titula Adolescentes en transición: pensar la experiencia de género en tiempos de incertidumbre, editat per Bellaterra (2023).
Lina Fabiana Mulero. Agent de salut. Referent de gestió i serveis. Atenció a la ciutadania i suport a la coordinació del servei de Trànsit Atenció i Promoció a la Salut de les Persones Trans* de l'Institut Català de la Salut. Cofundadora i agent de salut de la Fundació Kasatrans. Cofundadora i portaveu de la Plataforma Transforma la Salut, per a un nou model d'atenció a la salut de les persones trans*. Va ser integrant del Comitè Assessor Comunitari (CAC) de l'estudi “MOSAICO” per al desenvolupament d'una vacuna preventiva enfront del VIH, en col·laboració amb el laboratori Janssen, el HVTN (HIV Vaccine Trials Network) i el Departament de Salut dels Estats Units (NIH). Docent formadora del projecte europeu Trait Barcelona “Be trans* positive”. Docent del curs “Una aproximació a l’experiència trans en un context d’execució penal” de l’Observatori Català de la Justícia en Violència Masclista, per a funcionaris dels centres penitenciaris de Catalunya. Docent col·laboradora a l'assignatura optativa “Formació en diversitat de gènere: les persones trans*” de quart curs del Grau en Medicina de la Universitat de Barcelona. Docent del Màster en Gènere i Salut de la Universitat de Barcelona. Ha format part de l'equip redactor de la Guia per a l'atenció de les persones trans a l'àmbit sociosanitari de la FELGTB.
Lucas Platero. Professor de psicologia social a la Universidad Rey Juan Carlos (URJC). Director de publicacions de la Sèrie General Universitària de l'Editorial Bellaterra i de les col·leccions infantils de Bellaterrakids. El seu treball es centra en l'estudi de la sexualitat contemporània en la seva intersecció amb el gènere, la discapacitat, la memòria i la pedagogia. Ha publicat 11 llibres i nombrosos articles en revistes d'impacte. Guardonat amb el Premi Emma Goldman, que dona suport a la creació de noves formes de coneixement feminista a Europa. Actualment lidera un equip d'investigadors a la URJC, centrat en l'experiència de la infància i l’adolescència LGBTQA+ en contextos vulnerables.
Tania Saez. Psicòloga sanitària exercint a la clínica privada des de fa més de 7 anys. Formació i especialització laboral en neurodivergències i col•lectiu LGTBIAQ+. Postgrau en teràpia sexual i de parella amb perspectiva feminista i queer. Formació i experiència en l'abordatge del trauma. Actualment treballo amb joves, joves adults i parelles/relacions no monògames. Se'm pot trobar a instagram a @taniasaez.psicologia.
Sebastián Vargas. Metge psiquiatre amb certificació oficial pel Col·legi de Metges de Barcelona. Graduat a la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile i especialitzat a l’Hospital Universitari Vall d'Hebron. Màster en Psicoteràpia, perspectiva integradora, de la Universitat d’Alcalà. Col·laborador actiu en diverses línies de recerca a FIDMAG (Germanes Hospitalàries Research Foundation) en l’àrea de psicosis i neuroimatge. Dedicat a l’assistència dins de la xarxa pública de salut mental, amb 9 anys d’experiència clínica en adults. Des de 2020, forma part del Projecte d’Atenció al Chemsex a BCN Checkpoint, un centre comunitari d’atenció en salut, amb tasques de prevenció i tractament en chemsex, dirigit a la comunitat LGBTQ+. Participació com a docent en diferents iniciatives de la Fundació de Lluita contra la Sida i de l’Agència de Salut Pública de Catalunya per a formar a d’altres professionals en l’àmbit del chemsex. Ponent en congressos i jornades nacionals. Autor d’articles en revistes nacionals i internacionals.
Marina Vivó. Psicòloga i psicòloga general sanitària. Màster en Teràpia Cognitiu Social (constructivisme). Postgrau i Màster en Sexologia i Teràpia de Parella. Especialització en teràpia afirmativa LGTBIQ+. Formació i treball en psicoteràpia de trauma amb teràpia sensoriomotriu. Psicoterapeuta en consulta privada. Docent al Màster en Sexologia Clínica i Teràpia de Parella a l’ISEP.
Sessió 1
DATA
17 d’octubre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 2
DATA
18 d’octubre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 3
DATA
24 d’octubre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 4
DATA
25 d’octubre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 5
DATA
7 de novembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 6
DATA
14 de novembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 7
DATA
15 de novembre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 8
DATA
21 de novembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 9
DATA
22 de novembre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 10
DATA
28 de novembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 11
DATA
29 de novembre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 12
DATA
12 de desembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 13
DATA
13 de desembre de 2025
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 15
DATA
16 de gener de 2026
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 16
DATA
17 de gener de 2026
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 18
DATA
24 de gener de 2026
10:00h -
14:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sistema d’avaluació:
Per superar la formació s'haurà d'assisitir mínim al 80% de les hores formatives així com, superar positivament els treballs i informes que s’estableixin durant el curs.
Altres consideracions:
Les persones inscrites hauran de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet.
Les sessions presencials es realitzaran a la seu de Barcelona del COPC (c/Rocafort, 129, Barcelona).
Cal revisar la modalitat de cada una de les sessions a la pestanya anomenada "Sessions".
Informació addicional:
Les persones col·legiades que vulguin inscriure's tindran l'opció de poder fraccionar el pagament en 6 mensualitats.
* Aquesta formació ha estat reconeguda amb el Reconeixement d'Interès Sanitari (RIS) per activitats adreçades a professionals del sistema sanitari de Catalunya.