Curs: Trauma del desenvolupament i dissociació en la infància. Detecció, avaluació i tractament. A càrrec de Sandra Baita
INFORMACIÓ IMPORTANT PER REALITZAR LA INSCRIPCIÓ
Si ets NOU usuari o usuària no col·legiat:- Primer, has de registrar-te mitjançant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció amb les dades d'accés creades en el registre.
Si ets persona col·legiada o usuari/ària ja registrat/ada:
- Primer, inicia sessió a la teva àrea privada clicant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció.
Curs: Trauma del desenvolupament i dissociació en la infància. Detecció, avaluació i tractament. A càrrec de Sandra Baita
> Curs
> Online
> Formació
Aquest curs es desenvoluparà unint les aportacions de les neurociències i la teoria de l'aferrament al camp de la psicotraumatologia. Es presentaran les teories explicatives de la dissociació des d'una perspectiva evolutiva que contempli les particularitats del desenvolupament humà, i la manera en la qual aquest es veu alterat per l'exposició a experiències de maltractaments i negligència en la infància i adolescencia.
Es presentaran els alinemanents generals per a la detecció, una primera avaluació i la planificació d'accions terapèutiques, en població infanto-juvenil que hagi desenvolupat simptomatologia posttraumàtica i dissociativa a conseqüència de l'exposició primerenca i repetida a maltractaments. L'absència de criteris diagnòstics específics per a la variada simptomatologia que presenten aquests nens i adolescents, dificulten una atenció adequada, potenciant els problemes relacionals que solen presentar en tots els àmbits. Aquest curs estableix les bases per al coneixement que han de tenir tots els professionals que treballen en contacte amb nens, nenes, adolescents i les seves famílies, i facilitar així un canvi de mirada sobre els símptomes que sol presentar aquesta població, afavorint la sensibilització a les conseqüències que té per al desenvolupament d'una criança en contextos relacionals violents.
__________
Este curso se desarrollará uniendo los aportes de las neurociencias y la teoría del apego al campo de la psicotraumatología. Se presentarán las teorías explicativas de la disociación desde una perspectiva evolutiva que contemple las particularidades del desarrollo humano, y la manera en la que éste se ve alterado por la exposición a experiencias de malos tratos y negligencia en la infancia y adolescencia.
Se presentarán los lineamientos generales para la detección, una primera evaluación y la planificación de acciones terapéuticas, en población infanto juvenil que haya desarrollado sintomatología postraumática y disociativa como consecuencia de la exposición temprana y repetida a malos tratos. La ausencia de criterios diagnósticos específicos para la variada sintomatología que presentan estos niños y adolescentes, dificultan una atención adecuada, potenciando los problemas relacionales que suelen presentar en todos los ámbitos. Este curso sienta las bases para el conocimiento que deben tener todos los profesionales que trabajan en contacto con niños, niñas, adolescentes y sus familias, y facilitar así un cambio de mirada sobre los síntomas que suele presentar esta población, favoreciendo la sensibilización a las consecuencias que tiene para el desarrollo de una crianza en contextos relacionales violentos
Aquest curs va adreçat a professionals de la psicologia i medicina.
_______
Este curso va dirigido a profesionales de la psicología y medicina.
Objectius Generals:
Proveir un coneixement sobre el trauma del desenvolupament i la dissociació transversal a totes les professions.
Promoure una mirada sensible al trauma derivat dels maltractaments soferts en el si familiar.
Objectius Específics:
Presentar les generalitats del diagnòstic proposat de trauma del desenvolupament
Explicar les diferents teories que expliquen el desenvolupament de dissociació a conseqüència de l'exposició al maltractament crònic
Identificar símptomes posttraumàtics i dissociatius que poden ser visibles en diversos àmbits en els quals el nen, nena o l'adolescent es troba
Desenvolupar un model general d'accions terapèutiques per a una correcta planificació i eventual derivació.
________
Objetivos Generales:
Proveer un conocimiento sobre el trauma del desarrollo y la disociación transversal a todas las profesiones.
Promover una mirada sensible al trauma derivado de los malos tratos sufridos en el seno familiar.
Objetivos Específicos:
Presentar las generalidades del diagnóstico propuesto de trauma del desarrollo
Explicar las distintas teorías que explican el desarrollo de disociación como consecuencia de la exposición al maltrato crónico
Identificar síntomas postraumáticos y disociativos que pueden ser visibles en diversos ámbitos en los cuales el niño, niña o adolescente se encuentra
Desarrollar un modelo general de acciones terapéuticas para una correcta planificación y eventual derivación
Esdeveniments que es troben en la base del trauma del desenvolupament
Funció d'aferrament en el trauma
Models explicatius de la dissociació des d'una perspectiva evolutiva
Dificultats per al reconeixement de la simptomatologia posttraumàtica i dissociativa en població infantojuvenil
Elements per a la detecció i correcta conceptualització de la simptomatologia observada
Simptomatologia posttraumàtica i dissociativa que es pot trobar més comunament i passa desapercebuda o és mal diagnosticada
Condicions necessàries per a un abordatge psicoterapèutic
El treball amb els sistemes externs: el nen en la família, a l'escola i en el sistema judicial
________________
Eventos que se encuentran en la base del trauma del desarrollo
Función del apego en el trauma
Modelos explicativos de la disociación desde una perspectiva evolutiva
Dificultades para el reconocimiento de la sintomatología postraumática y disociativa en población infanto-juvenil
Elementos para la detección y correcta conceptualización de la sintomatología observada
Sintomatología postraumática y disociativa que se puede encontrar más comúnmente y pasa desapercibida o es mal diagnosticada
Condiciones necesarias para un abordaje psicoterapéutico
El trabajo con los sistemas externos: el niño en la familia, en la escuela y en el sistema judicial.
Sandra Baita. Psicòloga clínica, terapeuta i consultora EMDR. Graduada en la Universidad Nacional de Buenos Aires, va rebre formació de postgrau en Clínica de Nens (UNBA) i en Trauma Psicològic i Catàstrofes (Sociedad Argentina de Psicotrauma). Formadora de professionals de diferents àmbits (sanitaris, educatius, jurídics) en la temàtica del Maltractament Infantil, el trauma derivat del mateix i la dissociació. Autora dels llibres “Rompecabezas. Una guía introductoria al trauma y la disociación en la infancia”, “Eso NO me pasa a mí. Un viaje por un laberinto muy especial” i “Tratamiento del Trauma y la disociación en la infancia. En busca de la seguridad perdida” . És també autora i co-autora de capítols de llibres editats als Estats Units, el Regne Unit, Espanya i Itàlia. Professora del Màster en Psicoteràpia EMDR de la UNED i del Màster d'Intervenció especialitzada amb Famílies, Infantesa i Adolescència en contextos de risc i desprotecció, de la Universitat de València. Membre de la ISSTD (Sociedad Internacional de Estudios del Trauma i la Disociación) i de la ESTD (Sociedad Europea de Trauma y Disociación). Actualment membre del Consejo Directivo y del Comité de Educación d'aquesta última Societat.
______________
Sandra Baita. Psicóloga clínica, terapeuta y consultor EMDR. Graduada en la Universidad Nacional de Buenos Aires, recibió formación de posgrado en Clínica de Niños (UNBA) y en Trauma Psicológico y Catástrofes (Sociedad Argentina de Psicotrauma). Formadora de profesionales de distintos ámbitos (sanitarios, educativos, jurídicos) en la temática del Maltrato Infantil, el trauma derivado del mismo y la disociación. Autora de los libros “Rompecabezas. Una guía introductoria al trauma y la disociación en la infancia”, “Eso NO me pasa a mí. Un viaje por un laberinto muy especial”y “Tratamiento del Trauma y la disociación en la infancia. En busca de la seguridad perdida” . Es también autora y co-autora de capítulos de libros editados en Estados Unidos, Reino Unido, España e Italia. Profesora del Máster en Psicoterapia EMDR de la UNED y del Máster de Intervención especializada con Familias, Niñez y Adolescencia en contextos de riesgo y desprotección, de la Universidad de Valencia. Miembro de la ISSTD (Sociedad Internacional de Estudios del Trauma y la Disociación) y de la ESTD (Sociedad Europea de Trauma y Disociación). Actualmente miembro del Consejo Directivo y del Comité de Educación de esta última Sociedad.
Sessió 1
DATA
18 de setembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 2
DATA
19 de setembre de 2025
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 3
DATA
20 de setembre de 2025
13:00h -
16:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Aquesta formació s'impartirà en la modalitat de seminari web.
L’assistent haurà de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet.