9:45 h Obertura de portes
10:00 h Presentació
10:15 h És l'anàlisi funcional suficient per a comprendre la totalitat del comportament humà? Una visió actualitzada de l'anàlisi funcional.
Durant molts anys, l'anàlisi funcional de la conducta ha estat menyspreat pels professionals de la psicologia, especialment en el camp terapèutic, sota l'argument que resultava insuficient per a explicar (i intervenir sobre) la complexitat de la conducta humana. Per aquesta raó, l'ús de l'anàlisi funcional es va restringir a aquelles situacions en les quals es tractaven conductes molt senzilles i en situacions de màxim control. No obstant això, l'anàlisi funcional, com a eina pròpia i particular de la psicologia, permet i facilita l'explicació de qualsevol conducta i de qualsevol problemàtica, independentment de la seva complexitat, permetent un treball terapèutic segur i eficient.
María Xesús Froxán. Doctora en Psicologia. Catedràtica de l’Àrea de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de la Universitat Autònoma de Madrid. Psicòloga clínica reconeguda pel Ministeri d'Educació i Ciència. Des de l'any 1991 fins el 1996 va dirigir l'àrea clínica del Servei de Psicologia Aplicada de la UAM. Ha estat directora del Programa de Doctorat en Ciència de la Conducta de la Universitat Autònoma de Madrid fins a la seva extinció. Des de l'any 1997 dirigeix el Màster d'Anàlisi de la Conducta d’ITEMA, on també exerceix com a psicòloga clínica. En l'actualitat és directora del Màster d'Anàlisi de Conducta, títol propi de la UAM, en el qual participen els principals referents en l'àrea. La seva carrera investigadora se centra en l'anàlisi de la interacció verbal entre terapeuta i client, amb l'objectiu d'identificar els processos d'aprenentatge implicats en el canvi clínic. És directora del grup ACOVEO, l'objectiu principal del qual és estudiar els processos que expliquen el canvi terapèutic a través de l'anàlisi de la interacció verbal en contextos clínics. Així mateix, dins d'aquesta mateixa línia de recerca, ha dirigit diversos projectes R+D dirigits a aclarir els processos d'aprenentatge que operen durant la teràpia.
11:15 h Prevenció de la violència i assetjament escolar. PROGRAMA TEI 2025
El PROGRAMA TEI 2025 és un programa de convivència per a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar. És institucional i implica tota la comunitat educativa. S’orienta a facilitar la integració escolar i treballa per una escola inclusiva i no violenta. Es dirigeix a la millora o modificació del clima i la cultura del centre respecte a la convivència, conflicte i violència. Basat en la tutorització emocional entre iguals, el respecte, l’empatia i el compromís són els pilars bàsics del seu desenvolupament en els centres educatius. La prevenció és comunitària i el gran protagonista és L'ALUMNAT.
Algunes dades que recolzen el programa: Implementat en 3.000 centres, 150.000 professors, amb formació presencial, han participat 4.000.000 d'alumnes. Evidències científiques per investigadors de 5 universitats.
Andrés González. Psicòleg amb especialitat clínica i educativa. Màster en Dificultats d'Aprenentatge. Postgrau en Direcció i Gestió de Centres Educatius. Orientador educatiu. Director de centres educatius. Catedràtic d'orientació educativa. Professor de diversos màsters i postgraus. Autor i coordinador general del Programa TEI Tutoria entre iguals.
12:15 h Actualització en l'aplicació de la psicologia de l’alt rendiment esportiu: Nous escenaris, noves oportunitats.
A la ponència es farà una reflexió sobre l'exigència que comporta l'alt rendiment, i l'aparició de nous escenaris especials en els quals cada cop és més freqüent haver d'intervenir (treball amb menors o amb esportistes madurs, esport i maternitat, exposició mediàtica i exhibició pública a les xarxes socials). També es presentarà el marc conceptual que últimament està marcant la tendència a l'hora d'intervenir en esport, basat en la teràpia d'acceptació i compromís, i es valorarà l'oportunitat de l'ús de les xarxes socials com a eina d'avaluació.
Joan Vives. Psicòleg. Màster en Psicologia de l'Esport. Màster en Teràpia Breu Estratègica. Tècnic superior en basquetbol (Federació Espanyola de Basquetbol). En exercici des de 1997 en consulta privada, i col·laborant com a psicòleg per a federacions catalanes i espanyoles. Com a formador, ha col·laborat amb diverses federacions esportives per a cursos d'entrenadors i ha participat en diversos programes de grau i postgrau com a professor convidat/associat i tutor de pràctiques. El 2016 passa a formar part del Departament de Psicologia de l'Esport del Centre d'Alt Rendiment de Sant Cugat del Vallès. Des de llavors, combina la psicologia aplicada amb la participació de diferents projectes de recerca, alguns d'ells internacionals, i la publicació d'articles de pràctica aplicada en revistes científiques. El 2011 va publicar el llibre Entrenando al entrenador. Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz (Editorial Bubok).
13:15 h Cloenda