La diversitat sexual i l'acompanyament des del Fet Sexual Humà: Del binarisme a la intersexualitat.
Com escrivia Simone de Beauvoir el 1949, “no es neix dona: arriba una a ser-ho” La identitat és un procés biogràfic, pel qual els subjectes es van construint i descobrint en referència a l'altre. La sexologia és la ciència que estudia els sexes, és a dir, com els subjectes es van fent homes i dones (en relació i referencialitat) en la seva peculiar manera de ser-ho, és a dir, segons les seves biografies. Seguint la línia de Beauvoir, no naixem sexuats, arribem a ser-ho. La sexuació és el procés biogràfic a través del qual es crea la identitat sexuada (sexual), que converteix cada subjecte en l'home i la dona que és, diferent i irrepetible. Pensar-ho com un procés explica que aquesta identitat no és una cosa estàtica i són les diferents experiències les que van conformant i modificant l'home i la dona que s'és a cada moment de la vida.
D'altra banda, la sexualitat és la manera peculiar, subjectiva, de viure's, sentir-se i expressar-se com a subjecte sexuat, com a home i com a dona, amb totes les seves peculiaritats. La sexualitat entesa com una cosa dinàmica, canviant i identitària ofereix nous matisos amb què comprendre i afrontar els diferents canvis que succeeixen al llarg de la vida. Moltes de les inquietuds que es presenten a la societat actual estan lligades als riscos o perills que apareixen, avui dia, associats al sexe. En general, la idea subjacent a aquestes inquietuds té més a veure amb els genitals i els seus usos que no pas amb la idea del sexe que som, homes i dones, en construcció, relació i referència. Davant d'això, és fàcil que les persones es vegin en l'obligació d'haver de complir moltes exigències (hedonistes, culturals, estètiques, preventives, “identitàries”) associades a aquest concepte de “sexe falsejat”, allunyant-se del fet de la diversitat i de la gran variabilitat de gestos sexuats, sexuals i eròtics que transcendeixen aquests riscos, plaers i perills.
Davant d'aquest concepte reduït i constrictor, es proposa una mirada radical (des de les arrels de la Sexologia) a través de la qual recuperar el sexe com un valor, el valor de ser sexuats i, per tant, diferents, projectius i convivencials. Com més gent sigui capaç de veure el sexe més enllà dels genitals, més fàcil serà que els subjectes puguin viure amb orgull i benestar la peculiar manera de ser els qui són. Viure amb riquesa el fet de ser subjectes diferents i peculiars.
La metodologia emprada serà dinàmica i participativa, fomentant la reflexió conjunta, laprenentatge dialògic i el pensament crític.