Curs: La figura de l'expert/a (Tercer Neutral) a la Llei Orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia.
> Curs
> Semipresencial
> Secció ARC i Secció Jurídica
La llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d'eficiència del Servei Públic de Justícia (LO 1/2025) introdueix una de les reformes del procés civil més rellevants dels últims anys. Aquesta llei resulta d'aplicació per a aquells procediments civils que s’hagin iniciat amb posterioritat al 3 d'abril de 2025.
Durant el curs veurem les principals novetats de la llei, però un dels canvis clau és l'exigència d'acudir a un dels denominats Mitjans Adequats de Solució de Controvèrsies (MASC) abans d'accedir a la jurisdicció ordinària civil, es a dir que abans d’interposar una demanda civil, caldra haver acreditat haver superat (o fracassat) en un procediment MASC.
Existeixen diverses formes de Solució de Controvèrsies (tipus de MASC) a la llei, essent la mediació, la negociació i la conciliació les més rellevants, si bé la llei també apunta a la figura d’un expert/a “Tercer Neutral”, és a dir un/a professional que aporta el seu criteri expert davant una discrepancia de natura civil.
En aquest curs, creat conjuntament entre les Seccions d’Alternatives a la Resolució de Conflictes i la Secció de Psicologia Jurídica i homologat per la Generalitat de Catalunya, aprofundirem sobre les bases de la Llei així com ens centrarem en el desenvolupament de la figura de Tercer Neutral com a rol expert principalment, en el cas del COPC, de la Psicologia Juridica i la Resolució de Conflictes.
Als membres de les seccions d'ARC i Jurídica del COPC se'ls hi retornarà l'import de la inscripció un cop s’iniciï la formació.
Persones mediadores o experts en psicologia jurídica.
Objectius Generals: Aprendre a exercir el rol de Tercer Neutral (Expert) en el sí dels procediments de Mitjans Adequats de Solució de Controvèrsies (MASC) que proposa la llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d'eficiència del Servei Públic de Justícia (LO 1/2025)
Objectius Específics:
Conèixer els canvis que proposa en matèria civil La llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d'eficiència del Servei Públic de Justícia (LO 1/2025)
Identificar casos en els que serà obligatòria la participació d’un MASC, dels que continuaran sent procediments de natura civil sense sistema de resolució alternativa com a pas obligatori
Adequar el rol als MASC i, en concret, distingir els rols que proposa la llei: La mediació, la negociació, la conciliació i la figura d’un expert/a “Tercer Neutral”, un/a professional que aporta el seu criteri expert davant una discrepancia de natura civil
Metodologia, rol professional i limitacions del MASC
Principals contextos civils on es pot demanar un MASC en forma d’expert/a tercer neutral: Procediments de Familia (no contra l’administració), Procediments Laborals (Assetjament, Riscos Laborals, Conflictivitat i Cllima) i Capacitat i Maduresa en la presa de decisions vitals (gent gran, adolescència, discapacitat)
Marc Juridic La llei 1/2025 i els canvis que suposa a efectes del Dret civil Altres marcs legals que incideixen en el rol profesional de MASC
Rols professionals de la Llei 1/2025
Definició de MASC
Subtipus de MASC i rols professionals associats
Mediació, Conciliació, Negocació i Tercer Neutral
La figura de tercer neutral des del punt de vista expert/a
Rol professional
Aspectes deontològics i de protecció de dades (perspectiva psicològica)
Estructura de les comunicacions i de l’informe professional
Rol judicial en cas de procediment contenciós
Principals conflicte i procediments civils en els que es pot necessitar un MASC (Expert/a Tercer Neutral)
Procediments de Familia (no contra l’administració)
Procediments Laborals (Assetjament, Riscos Laborals, Conflictivitat i Clima)
Capacitat i Maduresa en la presa de decisions vitals (gent gran, adolescència, discapacitat)
Xavier Bernadí: Llicenciat en Dret (UAB). Doctor en Dret (UPF). Màster Executiu en Administracions Públiques (ESADE). Funcionari de l'Administració de la Generalitat, professor de Dret administratiu a la UPF, director general de Dret i Entitats Jurídiques i responsable del Centre de Mediació de Catalunya (Departament de Justícia), secretari del Govern de la Generalitat de Catalunya. En l'actualitat, adjunt al Síndic de Greuges de Catalunya.
Elena Garrido. Psicòloga clínica i forense acreditada. Màster en Psicologia Jurídica i Forense (UAB). Experiència de vint anys en l’àmbit jurídic-forense. Presidenta de la Secció de Psicologia Jurídica del COPC.
Sergio Mora. Psicòleg. Màster en Psicologia Jurídica i Forense. Màster en Psicologia de la Cognició i la Comunicació. Doctorat en Psicologia. Acreditat com a Expert en Psicologia Jurídica i Forense (COP-COPC) i en Psicologia General Sanitària. Psicòleg forense en actiu amb més de 10 anys d'experiència en l'àmbit penal, civil i familiar. Docent universitari en matèria de psicologia jurídica i forense a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Docent de cursos d'especialització a l'Escola de Policia de Catalunya i membre de l'equip de selecció del Cos de Mossos d'Esquadra. Coordinador del Grup de Treball de Psicologia jurídica a l'àmbit penal del COPC. Membre del tribunal de valoracions d'acreditacions en psicologia forense del COPC.
Sònia Ricondo. Graduada en Dret i Màster d’Accés a l’Advocacia per la Universitat Pompeu Fabra. Especialitzada en l’àmbit de les violències, des de la vessant jurídica del dret penal i el dret civil (família). Ha assessorat en diversos organismes públics (SIE Igualada, Ca la Dona, SIAD Gavà, etc.). Durant els anys 2018 i 2019 va ser responsable de la Comissió de Violència de l’Associació Dones Juristes. Ha impartit cursos d’especialització en matèria de violències masclistes, violències sexuals, drets d’infància i adolescència, dret de família (separacions, custòdies, etc.) i ha estat ponent i formadora en diverses xerrades divulgatives i conferències. Actualment és professora col·laboradora de dret penal a la Universitat Oberta de Catalunya.
Jose Villodre. Magistrat titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 7 de Vilanova i la Geltrú (Barcelona). Docent al Màster en Psicologia Forense de la UAB i en d’altres entitats (COPC).
Javier Wilhelm. Doctor en Dret i Ciència Jurídica. Psicòleg i mediador. Més de 27 anys d’experiència com a mediador civil, mercantil i organitzacional. Consultor en cooperació internacional pel Ministeri de Justícia i DDHH de Xile. Va dissenyar la política pública en mediació pel Departament de Justícia – Generalitat de Catalunya. Director del Màster en Mediació Professional de la UPF-BSM. President de la Secció d'Alternativa de Resolució de Conflictes del COPC.
Sessió 1
DATA
9 d’abril de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 2
DATA
16 d’abril de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 3
DATA
22 d’abril de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Online
UBICACIÓ
Online
Sessió 4
DATA
29 d’abril de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 5
DATA
6 de maig de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 6
DATA
13 de maig de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 7
DATA
20 de maig de 2026
17:00h -
20:00h
DURADA
3 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Sessió 8
DATA
27 de maig de 2026
16:00h -
20:00h
DURADA
4 h
MODALITAT
Presencial
UBICACIÓ
Formació presencial - Seu Barcelona COPC
Cal revisar la modalitat de cada una de les sessions a la pestanya anomenada "Sessions".
Les persones inscrites hauran de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet per les sessions en modalitat virtual.
Les sessions presencials es realitzaran a la seu de Barcelona del COPC (c/Rocafort, 129, Barcelona).