Mòdul 1. Marc conceptual i claus per a la comprensió clínica de la VSI.
- Definició funcional i tipus d’abús: contacte físic, abús simbòlic, coacció psicològica.
- Diferència entre mirada legal, clínica i social.
- Dinàmiques de poder, dependència i confiança.
- Mites i biaixos en la detecció i comprensió professional.
Mòdul 2. Detecció i anàlisi funcional de la conducta.
- Funció vs forma: interpretar conductes com agressivitat, tancament o control.
- Evitar l’error de buscar símptomes “de manual”.
- No atribuir-ho tot al trauma: altres variables contextuades (família, entorn actual).
- Relat vs veritat: no reforçar la narrativa com a única font de diagnòstic.
Mòdul 3. Intervenció centrada en l’infant i la família.
- Objectius bàsics: seguretat, estabilitat, regulació emocional.
- Evitar sobreexposició: prioritzar l’aquí i ara.
- Conductes de control, perfeccionisme, hipervigilància.
- Paper clau de la família: suport, coherència, resistències.
- Tècniques simples: joc funcional, metàfores, reforçament de límits i expressió
emocional.
Mòdul 4. Factors de risc i protecció en la pràctica terapèutica.
- Riscos iatrogènics: sobreexposició, narrativa forçada.
- Supervisió i autocura professional.
- Flexibilització del relat identitari: no centrar la vida en l’abús.
- Desenvolupament de vida significativa: valors, repertori conductual.
Tancament
- Recull de claus pràctiques.
- Derivació, treball en xarxa, recursos recomanats.
- Espai per una o dues preguntes obertes.