Aquest seminari aborda el disseny i l’adaptació d’intervencions basades en mindfulness a l’Atenció Primària, la cronicitat i l’edat avançada. En el bloc d’AP, el docent compartirà la seva àmplia experiència d’implementació per justificar-ne l’encaix i la utilitat en el marc de la col·laboració AP–Salut Mental a Catalunya, i presentarà un cas d’implementació reeixida a l’Hospital del Mar. També s’hi revisaran els principals reptes i oportunitats en cronicitat i envelliment, amb un repàs dels processos i particularitats d’aquests àmbits, dels problemes de salut per als quals s’han desenvolupat programes i de les seves tipologies, posant l’accent en les adaptacions i les pràctiques característiques aplicables a condicions d’assistència real.
Professionals de la psicologia i la salut que duen a terme o tenen interès a dur a terme programes de mindfulness. Es recomana una formació bàsica en enfocaments basats en mindfulness i coneixement dels àmbits de treball en els quals s'enfocarà la ponència (Atenció Primària, cronicitat i edat avançada).
Situar el paper del mindfulness a l’AP, la cronicitat i l’envelliment, i el seu encaix als programes de col·laboració AP–Salut Mental
Presentar i analitzar un cas real d’implementació a l’Atenció Primària (Hospital del Mar) per identificar factors d’èxit i límits
Delimitar indicacions i precaucions per a una implementació segura
Identificar processos clínics i organitzatius on aporta més valor
Conèixer models i tipologies de programes (MBSR, MBCT i variants breus/híbrides) i criteris de selecció segons context
Revisar adaptacions clau per a malalties cròniques i persones grans
Mindfulness i Atenció Primària (AP) Contextualització AP – Salut Mental Protocols transdiagnòstics grupals i MBCT als Programes de Col·laboració amb l’AP L’experiència de MBCT a l’Hospital del Mar Altres aplicacions del mindfulness a l’AP.
Mindfulness i malalties cròniques Mindfulness, estrès i malalties cròniques. Aplicació del mindfulness en diferents malalties cròniques: processos, resultats, facilitadors i adaptacions.
Mindfulness i persones grans Reptes i oportunitats del mindfulness en els problemes característics de les persones grans Adaptacions dels programes de mindfulness en persones grans
Miguel Garriz. Doctor en Psiquiatria (UAB). Trained Teacher en MBCT (Bangor University). Psicòleg clínic consultor a la Secció de Psicologia Clínica de la Salut de l'Hospital Clínic de Barcelona. Responsable de la creació i desenvolupament de programes de col·laboració en salut mental en atenció primària a l’Hospital Clínic de Barcelona i a l’Hospital de la Mar (2009- 2024), pels que va dissenyar/adaptar programes de tractament psicològic grupal basats en mindfulness. Ha dut a terme més de 100 programes en l'àmbit de l’atenció primària i comunitària (principalment MBCT) en els quals van participar més de 1500 pacients. Professor associat (UAO). Coordinador i docent al Màster en Mindfulness en Salut (UB). Coordinador del Grup de Treball de Psicologia Clínica en Atenció Primària del COPC.
Sessió 1
FECHA
23 de febrero de 2026 17:00h -
21:00h
DURACIÓN
4h
MODALIDAD
Híbrid
UBICACIÓN
Híbrida (Online i Presencial)
Formació modalitat híbrida: En el procés d’inscripció podrà escollir matricular-se o en format online o en format presencial.
En el cas d’escollir el format presencial haurà d’anar presencialment a la Seu del COPC de Barcelona (C/ Rocafort 129)
En el cas d'escollir el format online haurà de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet
FECHA Y HORA DE INICIO
23 de febrero de 202617:00 h
FECHA Y HORA DE FINALIZACIÓN
23 de febrero de 202621:00 h
FECHA Y HORA DE FINALIZACIÓN DE INSCRIPCIÓN
16 de febrero de 202620:00 h
DURACIÓN
04:00h
IDIOMAS
Castellà
Català
ORGANIZADORES
Secció Psicologia Clínica, de la Salut i la Psicoteràpia