Cicle: La mirada sobre l’infant. Jornada: Sols i connectats? La infància i l’adolescència en el núvol

Places disponibles
Inscripció gratuïta
Categoria del curs: JORNADA
Àrea: Interna
Referència: CR19001675

La present Jornada forma part del cicle La mirada sobre l’infant, un cicle de jornades que es va iniciar l’any 2016 i que, amb el temps, s’ha consolidat i ha donat lloc a l’anomenada Iniciativa Intercol·legial per a la Infància i l’Adolescència, que aglutina representants de col·legis professionals com són el COMB, COPEC, CEESC, TSCAT i COPC, així com, d'entitats com la FCCSM  i té per objectiu principal potenciar l’actualització de coneixements, l’intercanvi de sabers, el debat científic i la generació de propostes en l’àmbit de la infància i l’adolescència des d’una perspectiva pluridisciplinària i inclusiva.

En aquesta nova proposta del Cicle, volem reflexionar sobre les problemàtiques, però també les oportunitats, derivades de la generalització massiva de les tecnologies de la informació (TIC) i la comunicació en el dia a dia d’infants i adolescents, en un procés que bé podríem anomenar com de digitalització de la vida quotidiana, i que ha donat lloc a una transformació de la nostra relació amb el món que ens envolta i a la creació de nous llenguatges i espais de relació.

Els reptes assistencials i educatius que aquest procés genera prenen diferents formes: la sobreexposició als mitjans tecnològics, l’addicció als videojocs, la dependència de les xarxes socials, el desemparament digital, l’assetjament on-line o la progressiva substitució de les relacions presencials per altres de virtuals i cibernètiques, que poden derivar en un paradoxal estat d’hiperconnexió simultani a un profund aïllament social.

D’altra banda, cal preguntar-se també sobre els avantatges i possibilitats d’aquest nou paradigma i, en especial, reflexionar si com a professionals ens sabem moure en aquest nou entorn i si estem aprofitant tot el potencial que la dimensió cyber ofereix.

Tractarem, doncs, de donar resposta a les següents preguntes: Quines noves problemàtiques sorgeixen associades a l’entorn digital? Quines oportunitats d’aquest mateix entorn hem de poder aprofitar com a professionals?...

PROGRAMA:

9.00 – 9.15h: Acreditació dels assistents

9.15 – 9.30h: Inauguració de la jornada

9.30 – 11.00h: Taula Rodona: Professionals: Els professionals i les TIC: desconnectats?

L’eix vertebrador d'aquesta taula serà la comprensió i l’abordatge de les problemàtiques que es donen dins la dimensió que va des de l’aïllament social a la híper-socialització i la sobreexposició a les tecnologies valorant les diferents circumstàncies. Es parlarà de com abordar-ho des de la perspectiva dels diferents professionals que intervenen amb els  pacients (pedagogia, pediatria, educació, treball social i psicologia)  i com podem evitar-ho a través de l’acompanyament a les famílies i als propis afectats.

  • La mirada des de la pediatria, a càrrec d’Ana Barbero.
  • La mirada des de la pedagogia, a càrrec de Joan Gamero Gómez.
  • La mirada des de la psicologia, a càrrec de Lidia Ramírez.
  • La mirada des del treball social, a càrrec de Carlos Alarcón.
  • Professional del CEESC. (Per determinar)

11.00 – 11.30h: Descans

11.30 - 12.30h: Taula Rodona: Testimonis: Entusiasme per la societat digital. Riscos i oportunitats

Comptarem amb la participació de diferents testimonis que ens exposaran la seva experiència.

12.30 – 14.00h: Taula diàleg : Paradoxes del núvol: Vincles, passions i lapsus

Es realitzarà una conferència de diàleg entre dues opinions complementàries sobre la temàtica. A càrrec de José Ramón Ubieto, psicòleg psicoanalista i Juli Palou, Doctor en filosofia i ciències de l’educació.

14.00h – 14.15h: Tancament de la jornada

 
------------
 
LLOC DE REALITZACIÓ: Ateneu Barcelonès (Carrer de la Canuda, 6, 08002 Barcelona)

La present Jornada forma part del cicle La mirada sobre l’infant, un cicle de jornades que es va iniciar l’any 2016 i que, amb el temps, s’ha consolidat i ha donat lloc a l’anomenada Iniciativa Intercol·legial per a la Infància i l’Adolescència, que aglutina representants de col·legis professionals com són el COMB, COPEC, CEESC, TSCAT i COPC, així com, d'entitats com la FCCSM i té per objectiu principal potenciar l’actualització de coneixements, l’intercanvi de sabers, el debat científic i la generació de propostes en l’àmbit de la infància i l’adolescència des d’una perspectiva pluridisciplinària i inclusiva.

En aquesta nova proposta del Cicle, volem reflexionar sobre les problemàtiques, però també les oportunitats, derivades de la generalització massiva de les tecnologies de la informació (TIC) i la comunicació en el dia a dia d’infants i adolescents, en un procés que bé podríem anomenar com de digitalització de la vida quotidiana, i que ha donat lloc a una transformació de la nostra relació amb el món que ens envolta i a la creació de nous llenguatges i espais de relació.

Els reptes assistencials i educatius que aquest procés genera prenen diferents formes: la sobreexposició als mitjans tecnològics, l’addicció als videojocs, la dependència de les xarxes socials, el desemparament digital, l’assetjament on-line o la progressiva substitució de les relacions presencials per altres de virtuals i cibernètiques, que poden derivar en un paradoxal estat d’hiperconnexió simultani a un profund aïllament social.

D’altra banda, cal preguntar-se també sobre els avantatges i possibilitats d’aquest nou paradigma i, en especial, reflexionar si com a professionals ens sabem moure en aquest nou entorn i si estem aprofitant tot el potencial que la dimensió cyber ofereix.

Tractarem, doncs, de donar resposta a les següents preguntes: Quines noves problemàtiques sorgeixen associades a l’entorn digital? Quines oportunitats d’aquest mateix entorn hem de poder aprofitar com a professionals?...

Per fer-ho, comptarem amb tres taules diferenciades:

Una primera taula amb diversos/es professionals de l’espectre sanitari, social i educatiu que ofereixi un punt de vista tècnic, professional; una segona taula amb joves que donin el seu testimoni sobre la seva particular relació amb les TIC des d’una perspectiva vivencial; una tercera taula que, en forma de diàleg inter pares i posterior debat amb el públic, relligui els relats apareguts al llarg de la jornada i ajudi a contextualitzar la temàtica abordada.

LLOC DE REALITZACIÓ: Ateneu Barcelonès (Carrer de la Canuda, 6, 08002 Barcelona)
Per inscriure’t a l’activitat llegeix atentament i segueix els passos que trobes a continuació:

  • Si ets col·legiat/ada o precol·legiat/ada i ja has validat les teves dades a la web : INSCRIU-TE
  • Si ets col·legiat/ada o precol·legiat/ada i NO has validat les teves dades a la web:
    • Primer, INICIA SESSIÓ
    • Segon, fes clic a la pestanya INSCRIPCIÓ de l'activitat que t'interessa i confirma la inscripció
  • Si ets usuari/ària (persona no col·legiada) i NO t’has registrat a la web:
    • Primer, INICIA SESSIÓ i registra't
    • Segon, fes clic a la pestanya INSCRIPCIÓ de l'activitat que t'interessa i confirma la inscripció
  • Si ets usuari/ària (persona no col·legiada i ja t’ha registrat a la web: INSCRIU-TE

Un cop t'hagis resgistrat, ja podràs inscriure't a les activitats formatives del teu interès i realitzar diferents gestions.

Per assistir a les activitats formatives del COPC és indispensable haver-se inscrit prèviament i portar el document d’inscripció corresponent imprès o en format digital al telèfon mòbil. Si no es compleix aquest requisit, no es permetrà l’entrada a l’activitat.

Iniciar sessió a l'àrea privada
08002, BARCELONA (BARCELONA, ESPANYA)
Data d'inici 13-12-2019
Data de fi 13-12-2019
Data d'inici de la inscripció 23-10-2019, 00:00:00
Data de fi de la inscripció 06-12-2019, 20:00:00
Modalitat Presencial
Estat Obert
Formació necessària
 
Durada 5 hores
Sessions
Sessió 1 13-12-2019, 09:00 - 14:15
Externa

Subscriure's al butlletí electrònic Segueix informat de totes les novetats del COPC