Telèfon d’assessorament psicològic del COPC: 101 dies a disposició de la ciutadania durant l’estat d’alarma

16-07-2020   |  Barcelona

El dispositiu, que ha comptat amb el recolçament de l'Ajuntament i la Generalitat, ha atès un total de 4.049 persones

El dia 12 de març de 2020, el Govern de la Generalitat anuncia el Pla de Contingència sobre les mesures preventives i d’organització amb motiu del Coronavirus SARS-CoV-2 i l’endemà, es procedeix al tancament totes les escoles arreu de Catalunya.

Alhora, el 14 de març, el Govern de l’Estat decreta l’Estat d’Alarma i activa l’aplicació de les mesures sanitàries per fer front a una més que possible afectació general de la població espanyola a causa del virus.

En aquell mateix moment, considerant l'alt impacte en la societat de l’ordre de confinament, s’inicia el projecte del telèfon d’assessorament psicològic del COPC amb converses entre la Junta de Govern del COPC i la Secció d’Emergències. Davant el desconeixement de la situació i de quin pot ser l’abast real, es planteja com un repte dimensionar les necessitats que atendrà el dispositiu i aquest es desenvolupa i creix al mateix ritme que l’emergència sanitària.

Cal destacar que el servei d’assessorament psicològic ha rebut des del primer moment el reconeixement i la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i de la Direcció General de Serveis Socials de la Generalitat, els quals han finançat parcialment els recursos activats i les despeses que se n’han derivat d'aquests.

El dia 20 de març, s’activa el telèfon d’assessorament psicològic dirigit a la ciutadania: un servei d’atenció telefònica per atendre les persones que presentin malestar emocional a causa de la situació viscuda per la COVID-19.

Per aquesta raó, i amb la finalitat de donar resposta immediata a les demandes de l’emergència sanitària, el servei d’atenció psicològica comença a créixer durant els següents dies i s’incorporen progressivament, i de manera molt ràpida, psicòlegs formats en Psicologia de les Emergències de les quatre delegacions territorials del COPC arribant a un total de 17 psicòlegs.

Una vegada assolida la resposta adequada a l’emergència, el dispositiu va adaptar el nombre de professionals activats en funció de l’estimació prèvia de la demanda.
 
Amb relació al pla d’intervenció, convé subratllar que l’atenció donada ha estat emmarcada dins del context de la intervenció en emergències. Des de la coordinació, es va generar un procediment que han aplicat tots els psicòlegs i les psicòlogues de manera comuna. Contenció emocional i valoració psicològica, que de vegades ha conduit a una derivació, entre altres recursos, a: 061, 112, Consorci Sanitari de Barcelona o al directori professional del COPC.
 
Durant els 101 dies que el dispositiu ha estat actiu han estat ateses un total de 4049 persones distribuïdes durant les 14 setmanes amb un clar punt de demanda durant els mesos d’abril i maig.
 
Quan al perfil i motius de demanda durant les primeres setmanes del confinament, la primera reacció va produir un gran desconcert i molta incertesa i el nivell d’ansietat basal de la població va augmentar de manera general. Durant aquests primers dies de resposta del dispositiu la necessitat de suport més generalitzada va girar entorn de la por i l’angoixa davant el fet d’emmalaltir o morir per la COVID-19, tant per part de persones infectades o amb familiars infectats com per part de treballadors de serveis essencials amb por a infectar-se i contagiar els seus familiars més vulnerables.
 
A mesura que la corba de contagi es va anar aplanant, les dades sanitàries van ser més favorables i va començar la desescalada del confinament i la por i l’angoixa  se'n van alleugerir donant pas a la preocupació per tots els canvis socioeconòmics i laborals a conseqüència de les mesures de confinament. En aquesta situació, els i les ciutadans demanen suport i acompanyament davant totes les pèrdues i incerteses que pateixen.
 
Finalment, i coincidint amb l’estabilització de l’emergència, el dia 28 de juny el telèfon d’assessorament psicològic del COPC va cessar el seu servei.
 
Des del COPC, es vol compartir l’agraïment a tots els i les professionals que van participar en el dispositiu.

Subscriure's al butlletí electrònic Segueix informat de totes les novetats del COPC